Gezond & Wel (G&W), een keten van een kleine honderd gezondheidswinkels, heeft een eigen online-verkoopkanaal geopend. Daarin worden onder andere thee, kruiden, homeopathische middelen en vitaminen aangeboden.
Met een online-assortiment van ruim vierduizend producten is Gezondheidswinkel.nl naar eigen zeggen meteen één van de grootste Nederlandse webwinkels in zijn soort.
Centraal magazijn
Volgens shopmanager Vincent Schuttelaar onderscheidt de webwinkel zich door de breedte van het assortiment, dat direct leverbaar is: ‘We verkopen shampoo, maar ook glutenvrije voedingsmiddelen en voedingssupplementen bijvoorbeeld. Het ligt allemaal op voorraad in ons centrale magazijn in Zwolle. We kunnen 90 procent van alle orders binnen 24 uur leveren schat ik.’
Schappenplan
De webwinkel, die is gebouwd door het Amersfoortse bureau Amercom, moet eind dit jaar net zo veel omzet opbrengen als de grootste fysieke vestiging van G&W. Alle winkels van de keten voeren het assortiment dat nu ook online te koop is. Schuttelaar: ‘Dat assortiment staat in het zogenoemde schappenplan, waar leden zich aan hebben gecommitteerd. Wij zijn geen franchiseorganisatie, maar een vereniging. De marge over de online-verkoop wordt op basis van postcode toegekend aan de dichtstbijzijnde winkelier.’
Ruilen
Webkopers die producten willen ruilen, kunnen daarvoor terecht in de fysieke filialen van G&W. Het kosteloos ophalen van online-bestellingen kan niet. Die optie zal er vanwege het ledenmodel ook niet snel komen volgens Schuttelaar .
G&W gefeliciteerd! Welkom op internet met jullie e-commerce winkel. Graag plaats ik wel een paar vragen en opmerkingen bij dit persbericht.
Een van de grootse webwinkels in zijn soort zal deze winkel voorlopig nog niet zijn. Zo bestaan gezondheidaanhuis.nl, voeljegezond.nl, detuinen.nl en vitaminstore.nl allen al bijna 10 jaar. De omzetten op deze sites overstijgen ook meermalen die van een enkele reformzaak.
Verder ontvangen de leden van de vereniging de marge over de bestellingen in het postcodegebied rondom de winkel. Maar zijn de leden dan tevreden met de 10% marge die overblijft wanneer je alle kosten voor verzenden, website en klantenservice er vanaf haalt? In hun eigen winkel hadden ze veel meer marge gemaakt toch? Nu moeten zij het advies doen en vervolgens gaat de klant voortaan op internet kopen. En internetklanten mogen ook niet kiezen voor het ophalen van hun bestelling in de winkel. Andere ketens doen dit al jaren met groot succes. Voor de consument bent je namelijk dezelfde winkelketen. Ben benieuwd of de consument dit zal begrijpen.
@Sabine: Waarom zouden klanten eerst voor advies naar de winkel komen en dan pas online bestellen?
Als ze er eenmaal zijn zullen ze, neem ik aan, ook meteen het spul meenemen toch?