Twinkle | Digital Commerce

Europees hof: Google niet te pakken op AdWords

2017-11-11
180101
  • 1:07

Google kan niet worden verweten dat partijen andermans merknamen inkopen als keyword in AdWords. Merken die daar tegen op willen treden, moeten zich wenden tot de adverteerder in kwestie. Die maakt inbreuk op het merkrecht als de consument wordt misleid.

Dat is de strekking van een arrest van het Europese Hof in Luxemburg. De uitspraak betekent een overwinning voor Google, dat niet kan worden beticht van merkinbreuk als anderen zijn advertentiesysteem misbruiken.

Notice and takedown
Wanneer een AdWords-adverteerder over de schreef gaat, is aan nationale rechters te bepalen. Google moet wel een verzoek tot notice and takedown inwilligen als de identiteit van een adverterende overtreder niet kan worden achterhaald.

LVMH en eBay
De zaak waarover het Europese Hof zich gister uitsprak was aangespannen door het Franse modehuis Louis Vuitton Moët Hennesy (LVMH), dat het ook al jaren aan de stok heeft met eBay. Ook dat bedrijf zou met zijn internetveiling inbreuk op merkrechten in de hand werken. Afgelopen december werd eBay door de Franse rechter veroodeeld tot het betalen van 1,7 miljard euro boete aan LVMH. Het Amerikaanse internetbedrijf speculeerde over hoger beroep tegen de ‘buitenproportionele boete’, maar daarover bleef het tot op heden stil.