Twinkle | Digital Commerce

Life: Joran Prinssen van iBood

2017-05-27
227101
  • 2:04

Eind november verkoos het Nederlandse internetpubliek iBood tot Website van het Jaar in de categorie e-commerce. De site, die dagelijks één product tegen flinke korting aanbiedt, kreeg zowel de hoogste waardering als het meeste aantal stemmen.

Het is een mooie opsteker voor oprichter Joran Prinssen, die stelt: ‘Onze gebruikers bieden toegevoegde waarde ten opzichte van een verkoper in de winkel.’

Tekst: Marieke Verdonk

Internet
‘Kennis, energie, fantastische businessmodellen, right now en volledige transparantie maken internet al jaren mijn favoriete medium. Internet heeft ons dagelijks leven ingrijpend veranderd. Als ik naar mijzelf kijk, ben ik - vanwege iBood - in korte tijd sterk afhankelijk geworden van internet.’

Inspiratie
‘Eigenlijk heb ik geen specifieke website of plek. Ik houd van nieuwe, innoverende concepten, talentvolle mensen die het durven op te nemen tegen gevestigde namen of zelf een nieuwe markt ontwikkelen met hun dienst of product. Deze groep zet alles op alles om op lange termijn, vaak vanuit een underdogpositie, iets moois neer te zetten. Dat vind ik geweldig inspirerend. Ik heb daarvan geen voorbeelden maar daar gaat het ook niet om. Het gaat meer om de drive die dit soort concepten of mensen hebben om iets van de grond te trekken.’

Eerste webaankoop
‘In 1999 had ik internetconnectie via een modem en kocht ik via Amazon.com cd’s en dvd’s. In die tijd was Amazon.com eigenlijk de enige webwinkel met zo’n compleet assortiment. Nu koop ik bijna alles online: van eten tot elektronica. Ik betaal altijd met mijn creditcard of met iDeal.’

Opvallendste ontwikkeling
‘Mobiel, ik denk dat het heel groot gaat worden. Over één tot twee jaar verwacht ik dat mobile shopping een aanzienlijk deel van onze sales zal vertegenwoordigen.’

Trots
‘Het is mooi om te zien dat we toeleveranciers steeds meer kunnen overtuigen van de toegevoegde waarde van het internet ten opzichte van de traditionele winkelvloer. Dus niet enkel de enorme afzetmogelijkheid, maar ook vooral de echte toegevoegde waarde die onafhankelijke gebruikers op het forum hebben en die ze bieden ten opzichte van een verkoper in de winkel. We hebben intern ook een zogeheten knowledge center waar alle producten in de diepte worden bekeken. Dat stelt ons in staat om alle vragen van consumenten over het product te beantwoorden. Die combinatie van social buying en de inter-actie tussen toeleveranciers en het platform, is in onze ogen de toekomst.’
 
Wereldplek
‘Londen. De enorme drive en professionaliteit die daar heerst, gecombineerd met manieren en vriendelijkheid.’

Hobby
‘iBood!’ 

Dit artikel verscheen eerder in Twnkle 01-2010.