‘De faillissementen van 1DayFly en Koopjedeal tekenen de harde strijd in de markt voor dagdeals’, is de stelling die de redactie voorlegde aan Offer van der Heijde, marketing director van iBood.
Het is niet zozeer de harde strijd in de markt voor dagdeals, het is meer de strijd om de consument, met als gevolg dat er meer dan honderd aanbieders zijn die dezelfde consument willen bedienen. Die consument kan immers maar één keer zijn euro uitgeven. Dus hoe zorg je er nou voor dat jouw concept uniek blijft en dat de shopper terug blijft komen, ondanks de vele aanbieders op de markt?
Propositie waarmaken
In deze column kijk ik naar de propositie van iBood: ‘Elke dag de beste merken met de hoogste korting.’ Dit moet natuurlijk waargemaakt kunnen worden. Dat betekent dat je niet of nauwelijks concessies doet aan de dagdeals op je platform, want anders bestaat de kans dat je op den duur je geloofwaardigheid kwijtraakt en dat kun je je gewoonweg niet veroorloven.
Focus op de deals die je aanbiedt
Als je niet zo’n breed assortiment hebt als bol.com, Coolblue of wehkamp, kun je met al je afdelingen volledig focussen op de deals die je aanbiedt. Je afdeling inkoop houdt zich 24/7 bezig met het zoeken van uiteenlopende deals voor je community. Je content-team maakt elke dag de deals op met originele teksten en een dosis humor, en verwerkt dat in een dagelijkse nieuwsbrief; de abonnees daarop verwachten immers wel iets van je.
Zet daarnaast voor elke deal een productforum op, waarbij relevante vragen gesteld kunnen worden die de community, moderators, product-expert of community-manager snel kunnen beantwoorden. En laat je tech-, data- en marketingafdeling nauw met elkaar samenwerken om de user experience rondom de deal op de verschillende platformen te verbeteren met de nieuwste technologieën en de verkregen klanteninzichten.
Kortom: regel dat alles wat je met elkaar doet is gebouwd rondom je propositie. Dit zorgt er bij iBood voor dat het volgend jaar zijn derde lustrum zal gaan vieren.
Offer van der Heijde is marketing director van iBood. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Steven van den Ingh, digital strategy consultant bij Parfumado.
Leuk dat Ibood hier schrijft, maar ik zou iets meer diepgang verwachten. Want nu lijkt het vooral een reclamepraatje voor Ibood.
Hoe zorg je bijvoorbeeld dat de teams onderling communiceren? Hoe zorg je ervoor dat de klantenservice aan het contentteam doorgeeft dat er informatie mist. Hoe zorg je dat de inkopers weten welke producten de klant wenst? Hoe ga je om met feedback als wel erg hoge adviesprijzen? Waarom de keuze voor een eigen forum en bijvoorbeeld geen discussies op Facebook? Hoe lukt het jullie om de beste deals binnen te halen?
Nu lees ik vooral, kopieer ons en je bent succesvol. Volgens mij moet je dat niet willen.
Natuurlijk ben ik het 100% mee eens dat je op korte termijn misschien meer winst boekt met slechte producten die goedkoop lijken, maar dat dit uiteindelijk je geloofwaardigheid kost... Misschien moet dat de boodschap zijn, denk niet alleen op de korte termijn, ook wat een beslissing op de lange termijn betekend.