De Telefoongids BV heeft de site Productenvinder.nl gelanceerd, waarmee de voorraden van fysieke winkels inzichtelijk worden. ‘Voortaan kan men bij ons behalve personen en bedrijven ook producten vinden online. Diensten komen daar nog bij’, zegt marketingmanager Johnas van Lammeren.
Productenvinder.nl is live in bèta en leunt vooralsnog vooral op apparaten met stekkers. De site, de eerste in zijn soort volgens De Telefoongids, moet voorkomen dat mensen met lege handen thuiskomen na een gericht bezoek aan een fysieke winkel.
Recente verkopen
Op de vraag of de voorraad realtime inzichtelijk is, antwoordt Van Lammeren: ‘De site is gebaseerd op recente verkopen. Je kunt ervan uitgaan dat een product dat ergens onlangs is verkocht daar nog steeds in de schappen ligt. Met een aantal gerenommeerde grotere ketens hebben we vanaf 2007 gewerkt om dit goed online te brengen. In een later stadium willen we ons zeker ook gaan richten op papa-en mamawinkels.’
Achter het net
Van Lammeren ontkent dat het gebruikte criterium (recent bij ons verkocht) de site beperkt tot een assortimenstoverzicht: ‘We updaten die lijsten nu gemiddeld een keer per week en wijzen erop dat mensen moeten bellen om helemaal zeker te zijn. Die frequentie willen we verhogen, waardoor we nog nauwkeuriger worden online. Je kunt trouwens ook achter het net vissen als je realtime een voorraad checkt online, in je auto stapt en tien minuten later een winkel instapt. Een laatste exemplaar kan dan net verkocht zijn.’
Feedback
Behalve de frequentie van de updates gaat er nog een hoop dingen veranderen aan Productenvinder.nl. Samengevat moeten er meer categorieën op komen, meer producten en meer winkeliers. Ook usability is een speerpunt voor de komende periode. Voor feedback van eerste gebruikers heeft de Telefoongids inmiddels een Twitter-account opengesteld.
Beslist.nl
Van Lammeren laat verder weten dat er binnenkort een ‘backfill’ wordt gerealiseerd met vergelijkingssite Beslist.nl, waardoor ook de aanwezigheid van producten in webwinkels inzichtelijk wordt gemaakt. ‘Door mensen behalve naar personen en bedrijven (onder meer via Goudengids.nl, red.) ook naar producten te laten zoeken, sluiten we meer aan bij de veranderende zoekvraag op internet’, argumenteert Van Lammeren. ‘Daar komt een breed aanbod aan diensten binnenkort bij. De overeenkomst die we vorig jaar hebben gesloten met Werkspot paste in die gedachte.
Winkelspotter.nl
Productvinder.nl zal spoedig worden gekoppeld aan Winkelspotter.nl, de site die winkels in beeld brengt op Streetview-achtige wijze. Van Lammeren: ‘We voegen straks alles samen. Mensen kunnen bij ons online producten zoeken, vergelijken, fysieke winkels online bezoeken, de voorraad controleren, openingstijden checken en de route uitstippelen. De cirkel is dan wel zo’n beetje rond.’
Prima idee voor de meer obscure producten. Immers voor een TV weet je dat je naar de Mediamarkt moet...(alhoewel.....) Maar koop je die longtail producten nu juist niet online? Toch de proef op de som, want heb een LCD scherm nodig, een boxershort en een golfclub...en moest toch nog even de stad in. Helaas geen van de 3 in een fysieke winkel in den haag volgens de zoekresultaten van productenvinder.nl.
Is beta gewoon nog een beetje erg beta? Wacht met spanning op de uitbreiding naar webwinkels, lijkt me prima idee!
Ik zeg productenvinder.nl: haha mislukt
Ik zeg winkelspotter.nl: haha mislukt
Ik zeg Johnas van Lammeren: haha mislukt
Telefoongids/ Gouden Gids = last century