Met de Nederlandse entree van Google Business Photos kunnen fysieke winkeliers voortaan een digitaal kijkje in hun zaak laten nemen. Panoramafoto’s zijn vervolgens zichtbaar in Google Maps (Street View), Google Places en in de gewone zoekresultaten van Google.
Google Business Photos werd twee jaar geleden getest en vervolgens uitgerold in de VS, de UK, Australië, Nieuw-Zeeland en Frankrijk. Sinds gisteren is de dienst ook in Nederland, Canada en Ierland beschikbaar, laat Google weten in een blog-posting. Specifieke informatie voor Nederlandse geïnteresseerden is echter nog niet te vinden.
Trusted Photografers
Zo staan er nog geen Nederlandse fotografen op de lijst met Trusted Photografers, die het materiaal kunnen schieten. Google roept professionele en amateurfotografen op zich aan te melden en het interieur van bedrijven te fotograferen. Ze moeten zelf met retailers, restaurateurs en bijvoorbeeld sportscholen in onderhandeling over de prijs van het 360-graden beeldmateriaal.
Winkelspotter.nl
De Telefoongids BV introduceerde drie jaar geleden al de site Winkelspotter.nl, die een virtuele tour bood langs fysieke winkels. Uiteindelijk moest het mogelijk worden vanuit de site producten te kopen, maar daarvan kwam het niet; Winkelspotter.nl is inmiddels uit de lucht.
Layout, decor, schoonheid
Op de veelgestelde vraag wat het voordeel is van Google Business Photos antwoordt Google aan bedrijven: 'Als potentiële bezoekers op naam zoeken naar uw bedrijf op Google, dan zullen ze direct foto’s zien op de resultatenpagina. Deze panoramische beelden zullen ook worden gepubliceerd op pagina’s van Google Places, op Google Maps en andere Google-domeinen en ze zullen consumenten een beter idee geven van de layout, het decor en de schoonheid van het interieur van uw zaak. Door laagdrempelige html-snippets of API's voor Maps te gebruiken, kunt u deze foto’s ook koppelen aan uw business website, waarmee u potentiële klanten die uw website bezoeken ook kunt verleiden.’
Opzich een leuk idee.
Maar een bedrijfsvideo op locatie werkt volgens mij sneller.
Daarnaast geef je concurrentie alle mogelijkheid om in alle rust je handel te bekijken.
Hoe lost je het op als je collectie seizoensafhankelijk is? Kan me zo voorstellen dat je in de zomerdag niet je winkel in winter-styling wilt zien.
Plus dat dit geweldig is voor kwaadwillende. Ze kunnen de routing plannen naar de kassa. Bekijken of er camera's hangen. Waar hangen de melden van het alarm enz. enz. Of wordt dit allemaal weggeshopt?
Maar hier zal ongetwijfeld markt voor zijn... het is nl. van google en wanneer blijkt dat je hierdoor hoger gerankt wordt dan je concurrent ... tja, dan zijn er genoeg ondernemers die dit willen. Ben wel benieuwd wat de prijzen zullen om je winkel zo in beeld te brengen.
We gaan zien of het succesvol wordt
Een nadere blik op de voorwaarden leert dat Google winkels van grote ketens voorlopig buiten beeld houdt: 'Currently, we are not photographing legal, medical, corporate, religious or large chain establishments.'
@Rolf
Een bedrijfsvideo op locatie werkt absoluut niet sneller, in vele gevallen zal de virtueel tour binnen 24 uur online staan.
Bedrijven die vaker een fotoshoot willen kunnen dus ook vaker een fotoshoot inplannen. Mocht een bedrijf een afspraak aangaan om regelmatig de fotos te updaten dan kunnen hier eventuele prijsafspraken over worden gemaakt.
Wat je kan zien via Google Business Photos is exact hetzelfde dat je kan zien als je de winkel binnen loopt.
Het is overigens momenteel wel mogelijk om binnen Nederland een fotoshoot te regelen. Bamoro Internet Marketing heeft de eerste Trusted Photographer van Nederland in dienst. De prijzen hiervoor verschillen per vestiging.
Ook kan ik melden dat de lancering van de Nederlandse website spoedig zal volgen.
@Arjan
Een franchise mag niet worden gefotografeerd, dus een Burger King valt buiten het verhaal. Een WE Fashion daarintegen kan wel een fotoshoot laten inplannen.
Prima initiatief. Samen met bij voorbeeld 'pop-up' store een hele mooie manier om meer distributie facing te realiseren zonder langdurige m2-contracten. En een praktische invulling om zoek-/follow up gedrag te faciliteren. Zou prima zijn als er directe link is aan actueel beschikbare assortiment en een contact-/reserveringsformulier?