Media Markt en Saturn hebben ICEcat geïntegreerd in hun productinformatiesysteem. Daarmee openen de ketens de deuren naar online-verkoop van honderdduizenden producten van ruim vierduizend merken.
ICEcat heeft een persbericht uitgevaardigd over de diensten voor Media-Saturn Group ‘ten behoeve van haar cross-mediale uitingen, zoals webshops’.
Het Nederlandse hoofdkantoor van het retailconcern was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar over de gevolgen die de koppeling heeft voor het multichannel beleid in Nederland.
Cross- en upsell
Martijn Hoogeveen, CEO van ICEcat, laat weten dat ‘Media Markt werkt aan een online presence in meerdere landen’, maar wijst voor meer informatie naar de klant. Hij voegt toe: ‘Ze beschikken nu in ieder geval over goede productinformatie. Daarnaast kunnen ze hun assortiment uitbreiden, waarbij ze volop relaties kunnen leggen voor cross- en upsell.'
Dekkinsgarantie
ICEcat, dat zichzelf omschrijft als 'open catalogus-project' biedt een gratis toegankelijke database met alle producten van tweehonderd fabrikanten. Door een maandelijkse fee te betalen hebben Media Markt en Saturn daarnaast toegang tot producten van nog eens zo’n vierduizend fabrikanten. Dit levert hen volgens Hoogeveen een hoge ‘dekkingsgarantie’ op.
Proeftuin
Eerder dit jaar berichtten de media dat moederconcern Metro Group ons land had aangewezen als proeftuin voor online-verkoop. Op dit moment vindt er nog slechts zeer beperkte online-verkoop plaats op Mediamarkt.nl. In thuisland Duitsland hield Metro met Mediaonline.de eerder een grotere webwinkel in de lucht, maar daaruit werd de stekker getrokken na luid protest van fysieke filiaalhouders.
Marathon
Hoogeveen gelooft dat Media Markt helemaal nog niet te laat is om een grote entree op het web te maken, gelet op zijn fysieke winkels, merk- en inkoopkracht: ‘Ik refereer graag aan de leus dat e-commerce geen sprint is, maar een marathon.’
De productinformatie lijkt me niet de grootste uitdaging voor de Mediamarkt en met ICEcat hebben ze dat in ieder geval structureel aangepakt. Ben meer benieuwd hoe ze hun online strategie gaan optuigen. Waarschijnlijk met de nodige drempels om vooral de winkels niet tegen zich in het harnas te jagen. En dat zou jammer zijn, want daarmee halen ze lang niet alles uit de mogelijkheden die het web ze op dit moment biedt.
Het grote voordeel wat ze wel hebben is dat ze geen historie mee hoeven te zeulen met verouderde systemen. En ze kunnen kiezen uit een groot aantal goede oplossingen. Qua platform verwacht ik ze overigens wel op een Duitse oplossing: Intershop of Hybris.
Ik probeerde mij vandaag te registreren bij Media Markt, maar helaas lukte dat niet, wilde een tom tom bestellen.. de site gaf steeds weer aan aan dat de wachtwOrden (taalfouje op hun site) identiek moeten zijn. Geheel volgens de voorschriften opnieuw en opnieuw gedaan ook qua aantal letters en cijfers maar PING.. weer niet maar wel iedere keer die verrekte taalfout waar je als klant in dit soort situaties allergisch op gaat reageren. Media Markt is de goedkoopste maar lijdt op de site aan dezelfde taalarmoede als in hun reclames; het nederlands op zijn armst! Ik ben er vandaag niet armer op geworden want ik kon niets bestellen, mooi toch?