Twinkle | Digital Commerce

Affiliatenetwerk voor verkoop tijdschriften van start

2017-05-27
225174
  • 2:52

Sinds begin september is Magshop.nl, het affiliate-netwerk voor de online-verkoop van tijdschriften, live. Dat heeft langer geduurd dan was verwacht en daarom zijn de doelstellingen voor de komende jaren neerwaarts bijgesteld. Toch blijven de ambities onveranderd hoog.

Tekst: Mark Verduyn

In een paar eenvoudige stappen een tijdschriftenkiosk onderbrengen in de eigen webwinkel of website. Dat moet Magshop.nl mogelijk maken. De re--sellers, of affiliates zoals Magshop.nl ze noemt, kunnen zelf op deze site een selectie maken uit zo’n 1700 beschikbare titels. De vergoeding voor de verkoop van een los nummer bedraagt 7 tot 15 procent van de coverprijs. Sellvia, het bedrijf achter Magshop.nl, zorgt ervoor dat het tijdschrift, mits vóór 15.00 uur besteld, de volgende dag bij de klant op de deurmat ligt.

Sellvia startte in juli 2008 al met de online-verkoop van losse tijdschriftnummers. Daarvoor had het bedrijf twee grote salespartners voor zich weten te winnen: TNT Post en AKO. Marcel Disberg, medeoprichter van Sellvia, kondigde eind vorig jaar in Twinkle de spoedige komst van een affiliatenetwerk aan. Het resultaat, Magshop.nl, heeft langer op zich laten wachten dan de bedoeling was. ‘Enerzijds heeft dat te maken met de techniek van de site. Anderzijds met de strategische keuze het affiliatenetwerk niet onder de bedrijfsnaam Sellvia, maar onder een eigen merknaam in de markt te zetten.’ 

Voetbal- en golfclubs
Met de merknaam Magshop.nl wil Sellvia het onderscheid tussen affiliates en salespartners onderstrepen. ‘Affili-ates zijn een aparte doelgroep, veelal kleinere organisaties die recente losse nummers of abonnementen van maximaal 50 titels op hun site mogen aanbieden.’ Deze maand is er voor Magshop.nl een multimediale campagne van start gegaan die zich onder andere richt op sportverenigingen zoals voetbal- en golfclubs en kleine uitgeverijen. Het streven is om eind 2010 zo’n 3000 affiliates te hebben. Door de ‘strubbelingen’ van de afgelopen periode heeft Sellvia de doelstellingen naar beneden moeten bijstellen. Eerder nog dacht het bedrijf in 2010 al 12.000 affiliates te tellen. Disberg houdt dit aantal nu aan voor 2011. Gemiddeld denkt hij vier bladen per affiliate per maand te gaan verkopen. ‘Het zit er dik in dat 20 procent van de affiliates verantwoordelijk zal zijn voor 80 procent van de omzet, misschien zelfs wel een 5-95 procentsverhouding.’

Titels van de con-current verkopen
Ook met de eerder beoogde salespartners zoals Bruna, ECI en Selexyz kwam het niet tot een samenwerking. Volgens Disberg zagen deze partijen af van een partnership met Sellvia omdat ze vreesden voor een conflict met het retailkanaal. De doelstelling om in 2010 ongeveer 2,5 miljoen tijdschriften te hebben verkocht, is mede daardoor doorgeschoven naar 2011. Dit jaar verwacht Disberg dat meer dan 100.000 tijdschriften via het partnernetwerk zullen worden verkocht. Ondertussen is Sellvia wel rond met een tiental andere salespartners. Enkele bekende namen zijn webwarenhuis Neckermann.com en Vacansoleil Camping Holidays. Neckermann gaat een breed publieksbladenassortiment voeren, Vacansoleil een assortiment dat hun klant leest op de camping. Op het moment van schrijven, ziet het ernaar uit dat Voetbal International en ondernemersmagazine Sprout hun blad met behulp van Sellvia op de eigen website te koop aanbieden. Opmerkelijk is dat het niet blijft bij de verkoop van de eigen titel. Volgens Disberg verkoopt Sprout ook titels van concurrerende uitgeverijen.

De landsgrens over
Het idee om losse nummers online te verkopen, gaat misschien op korte termijn de landsgrenzen over. Disberg zegt in gesprek te zijn met een grote Vlaamse uitgeverij en verschillende salespartners. Namen wil hij nog niet noemen. Meer concreet kan hij zijn over de ontwikkeling van een widget. Met zo’n widget kunnen vooral bloggers het meest recente nummer van een tijdschrift recenseren én verkopen. Begin 2010 zullen de eerste widgets online staan. 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 09-2009.