TNT Post Pakketservice stapt in de bezorging van meubels, tuinstellen en bruin- en witgoed. Het pakkettenbedrijf gaat experimenteren met bezorgprognoses voor webshoppers en lanceert betaaldienst e-rembours.
Dat heeft Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur van TNT Post Pakketservice, gezegd in een gesprek met Twinkle.
Tweemansdistributie
Al op 1 januari aanstaande begint TNT Post Pakketservice met wat Mastenbroek ‘tweemansdistributie’ noemt: ‘We gaan pakketten vervoeren die met twee mensen worden afgeleverd. Denk aan banken, wasmachines en tuinstoelen. Dat doen we om te beginnen met één launching customer.’
Welke webwinkelier dat is, wil Mastenbroek nog niet kwijt: ‘Maar duidelijk is dat we voortaan dus ook de partij zijn voor grote pakjes, een nieuwe markt voor ons.’
Bezorgprognoses
Mastenbroek heeft meer nieuws: in 2010 wil hij een proef starten met bezorgprognoses. Webshoppers kunnen op de ochtend van levering online via Track & Trace zien wanneer ze de pakketchauffeur kunnen verwachten. Optioneel is een notificatie via de sms of per e-mail. De bandbreedte van de prognose is steeds twee uur. Mastenbroek: ‘Bijvoorbeeld tussen tien en twaalf, of tussen drie en vijf.’
De prognoses zijn mogelijk door de informatie die het pakkettenbedrijf ophaalt via de handcomputers van chauffeurs. Mastenbroek: ‘In 2008 liepen die nog met papieren lijsten rond, maar sinds dit jaar werken we met die handhelds, waaraan een SAP datawarehouse is gekoppeld. We laten een logaritme los op de historische data, waardoor we straks prognoses kunnen doen met een zekerheid van 98 procent.’
'Ontvanger verwennen'
Mastenbroek wil dat de bandbreedte van de prognoses uiterlijk in 2012 is bijgesteld naar één uur. Tot die tijd wil TNT Post Pakketservice de klant ook steeds meer invloed geven op de bezorging, bijvoorbeeld door aan te geven dat een ander moment beter uitkomt of door een alternatief adres aan te dragen: ‘Die services moeten nog worden ontwikkeld, maar daar willen we zeker naartoe. We willen de ontvanger verwennen. Betere informatieverstrekking over bezorgtijden staat bovenaan ons prioriteitenlijstje.’
E-rembours
De handcomputer staat ook centraal in de lancering van een nieuwe betaaldienst van TNT Post. Onder de voorlopige naam 'Veilig Betalen & Verzenden' werd de service al aangekondigd tijdens het Online Betaal Congres in maart. Mastenbroek laat weten dat de betaalmethode in de loop van 2010 zal worden getest en vervolgens gelanceerd als 'e-rembours'. De handcomputers bieden het platform voor een proof of delivery; Pas als de ontvanger een unieke, per sms verstuurde code intoetst op het appraat, wordt het bestelbedrag overgemaakt aan de webwinkelier. Tot die tijd staat het geld op een derdenrekening van TNT Post. Mastenbroek: 'Zo kan zowel verzend- als ontvangersfraude worden voorkomen.'
Regie over hele webwinkelketen
Ook Mastenbroeks collega's bij TNT Post proberen met nieuwe diensten mee te liften op de groei van e-commerce. Commercieel directeur Ger Jacobs wil dat het postbedrijf de regie over de hele webwinkelketen uit handen kan nemen voor online-retailers.
Wat mij betreft zijn ze hier te laat mee en zijn er genoeg partijen welke voor webshops meer service kunnen bieden bij afleveren. Wat doet zij met het meenemen van afgedankte producten in het kader van de wettelijke verwijderingsbijdrage? Daarnaast was men eerst niet thuis bij TNT bij dit verzoek om te realiseren en nu kan het ineens wel? Ben ZEEER benieuwd naar de prijsvoering aangezien de gewone pakketpost-tarieven ook al erg prijzig zijn.
Laat ze eerst maar eens TNT parcelware netjes scripten met een SAOP koppeling. Het is nu nog niet eens mogelijk om vanuit een extern systeem een verzending aan te maken. Jammer want bij UPS het je XML shipping waar dit allemaal wel kan.
wij versturen soms grotere pakjes met TNT wat ze ook uitbesteden maar dat is echte een drama. Bezorging is zeer slecht!!
HA HA, hebben ze nog geen werk genoeg, ze maken daar zoveel fouten dat ze altijd al dubbel werk hebben, succes zou ik zeggen. Ik ben blij dat ik niet bij TNT werk, niet 1 factuur klopt en als je de correctie krijgt klopt die ook niet :) Het enige voordeel is dat ze snel zijn anders hadden we allang wat anders gehad. En als je ze ergens op aanspreekt zeggen ze" met alle respect meneer maar u bent een kleine klant voor ons" Tja wie het kleine niet eert....Succes
Nou het leeft wel geloof ik :)
Drama met TNT Post: na vermissing kun je rclameren tot je een ons weegt, enquetes invullen en klagen. Helpt allemaal niets. Veel geld verloren aan TNT Post! Daarom overgestapt op GLS Transport: ocver het algemeen goede ervaringen. Omdat men werkt met individuele transportbedrijven kan het van regio tot regio wel verschillen, maar in ieder geval stukken beter dan TNT Post. Die nieuwe diensten zukllen zich nog maar moeten bewijzen!! TNT Post is al duur genoeg.
Onze ervaring met TNT, veel te log deze organisatie. Wij zijn van de snelheid en alles loopt vast indien je van deze partij afhankelijk bent. Wij zijn snel overgestapt. Maar toch goed dat ze in deze sector gaan spelen. Want er zaten zoveel haken en ogen aan kleine pakketten dat wij iedere dag boetes hadden voor niet voormelden, afmeting afwijkend etc. TNT sux6 met deze nieuwe uitdaging ;-)
Onze ervaring met TNT staat haaks op de eerdere reacties. Ja, TNT is niet de meest flexibele organisatie maar dat zijn UPS en DHL evenmin. Onze ervaringen met transportschade en snelheid zijn bij TNT erg goed in vergelijking met andere vervoerders. Alleen mag van mij Parcelware Web wel wat gebruiksvriendelijker en bugvrij gemaakt worden (zeker voor Mac-gebruikers). Anders dan dat zijn wij erg tevreden met TNT Post Pakketservice.
Het lijkt of ik de enige ben die wel positief is over TNT. Je bent hebt als verzender net zoveel verantwoording als de het bezorgerbedrijf. TNT heeft hier een foutmarge van 0.02%. 98,9 % van de pakketten komt binnen de gestelde termijn van 1 werkdag aan. Verreweg beter dan vorige bedrijven waarmee we gewerkt hebben. Reclamaties kunnen beter maar vergeleken met andere bedrijven is TNT een verademing. @Webwinkelpro. Ik zou zeggen zoek een fatsoenlijke programmeur. Parcelware is prima te koppelen. Wel kijken we intern opnieuw naar GLS ivm tarieven.
Helaas horen wij ook van klanten voornamelijk ernstige klachten over het zoekraken van pakketten. Zelfs aangetekend krijg je ook na weken van wachten nog geen uitsluitsel over wat er met het pakket gebeurt is. Ondertussen moet je als webwinkelier al een oplossing bedenken voor de klant, die kan je niet 8 weken laten wachten.
En het klopt dat UPS ook een grote organisatie is, als je belt wordt je beantwoord vanuit vlaanderen. Technische dienst spreekt enkel engels. Maar het gaat veel minder fout en de accountmanager neemt zijn taak serieus. En voor ons belangrijk, de implementatie van XML shipping is te overzien en werkt perfect, 3 stappen en onze klanten hebben binnen ons systeem een barcode voor op het pakket, om 17 uur rijden ze voor en wordt alles opgehaald. DHL hebben we ook goede ervaringen mee.
@Floor: We hebben een topprogrammeur, de implementatie is dan ook geen probleem, hij haalt alleen niets uit. Je kunt alleen one-way de verzendingen voormelden (dus ook zonder feedback of het goed gegaan is) en dat met een antieke ftp methode die foutgevoelig is. Je dient dan alsnog in te loggen in TNT Parcelware om de barcode te printen, hoe omslachtig.
Ik kreeg laatst iets bezorgd door GLS. Ze kwamen op vrijdag, toen was ik niet thuis. Helaas bezorgen ze niet op zaterdag. Kon ik via het web opgeven waar ik het pakje wilde ophalen, dat kon dan vanaf donderdagmiddag. Had ik het dus uiteindelijk pas een week later. TNT bezorgt tenminst ook op zaterdag, dan heb je deze ellende niet.
Eens met andere reageerders: TNT heeft de eCommerce boot gemist, zowel qua bezorgen als betalen (Global Collect & Notabox voor appel & ei verkopen). Diezelfde managers bij TNT komen nu met deze 'innovaties'?... sure... Helaas voor TNT moeten zij nu nu gaan opmaken voor een bedrijfskrimp en een rol in de marge.
TNT heeft maar een stelregel KWANTITEIT boven KWALITEIT. Als de pakjes maar bezorgd worden. hoe maakt niet. Kwaliteit is allang verleden tijd bij deze organisatie.
Ben ik de enige die het asociaal vind dat ze met één geselecteerde webwinkelier in zee gaan om te testen? Wie weet hoe lang die test loopt. Dit zal waarschijnlijk bol.com of wehkamp.nl ofzo worden. Hierdoor hebben ze weer een oneerlijk voordeel. Want hoe je het ook wend of keert, de consument heeft nog steeds een voorkeur voro TPG/TNT Post.
Nou dat is een positieve verbetering alleen als tnt het bedrag op de rekening houd staan dan hebben ze mooie rente eind van het jaar. En ik plak nog postzegels die ik koop op http://www.postzegelsmetkorting.nl dan ben ik ook al 20 % goedkoper uit voor mijn pakketten.. Goedzo dus Leon
Hopelijk zet TNT het initiatief door, zodat we straks kunnen aangeven waar we een pakje willen laten bezorgen en hoe laat we daar zijn. Dan is de keten ook echt omgekeerd.... en, natuurlijk een handje pepernoten bij het pakje op 5 december!
ik ben nieuwschierig naar de prijs, nu betaal ik voor een zwembadje van 50 kg 20 euro (excl) en de huidige vervoerder belt voor levering met de ontvanger om zeker te zijn dat iemand thuis is. Op zich bezorgen ze wel pas binnen 3 dagen, vaak wel binnen 2, maar iets sneller zou mij op zich beter passen. TNT zou wel het voordeel hebben dat als de klant niet thuis is, de klant het kan afhalen bij het postkantoor. zouden ze ook Belgie en Duitsland gaan bezorgen ?
belgie en duitsland werkt via derde partijen, maar wordt wel gewoon door de TNT pakketpost in Nederland opgehaald en verstuurd. Dit gaat prima naar niet al te exotische landen (belgie, frankrijk, duitsland, spanje). Naar griekenland of ierland ofzo gaat het wel vaak fout.
Xtra-Shop is overgestapt naar DHL omdat TNT Post slordig omgaat met de pakketten zowel in Nederland als in het buitenland. in Nederland wordt regelmatig aangetekende pakketten afgegeven bij de buren. in het buitenland, TNT Post geeft dat door aan de plaatselijke post. op het moment dat een klant klaagt over zijn pakket en het moment dat TNT Post aankomt met het uitslag van het onderzoek, zijn we al weken c.q maanden verder en een klant wilt zeker niet zolang wachten. dat klopt, men kan klagen,maar dat veranderd helemaal niks en TNT Post is heel duur voor die slordige service.
Als werknemer van TNT Pakketservice nuttig om de reacties te lezen. Ten aanzien van de reactie van Guus: De TNT divisies Briefpost en Pakketpost zijn 2 afzonderlijk opererende BV's van TNT. TNT Pakketservice heeft de E commerce boot echt niet gemist en timmert flink aan de weg. TNT Post Brieven heeft inderdaad erg veel last van het digitale alternatief voor de brief: E mail, MSM en internet Ten aanzien van de kritiek en fouten die ook TNT Pakketservice soms maakt:waar gewerkt wordt zijn fouten nagenoeg onvermijdelijk. Zoals Floor in haar reactie gelukkig aangeeft blijven het aantal fouten zeer beperkt: 98,9 % van de pakketten wordt binnen de gestelde termijn bezorgd! We doen ons uiterste best om de afspraken met de klant (de afzender van het pakket) voor 100% waar te maken en na te komen. Mocht er iets mis gaan dan zetten we dit waar mogelijk weer recht en leren we van onze fouten! Dat we in de toekomst door bezorg tijdindicatie de geadressserde zo optimaal mogelijk willen informeren hoe laat we op adres aanwezig verwachten te zijn is een uitstekende ontwikkeling. We overhandigen graag persoonlijk het pakket in 1 keer snel en goed aan de ontvanger. Een trotse medewerker van TNT Pakketservice.
@Gertie: Medewerkers van grote organisaties willen wel maar lopen meestal op tegen de grote van het bedrijf zelf. Dat is meestal het probleem. Er is niemand meer die een proces in zijn geheel kan handelen.
De tweemansdistributie van TNT Post Pakketservice zal op 1 januari van start gaan onder de naam Extra@Home. De launching customer waar Mastenbroek over sprak is Leenbakker, blijkt uit een vanmiddag verschenen persbericht.
Geachte, Wat kan ik nog doen om schadevergoeding te krijgen voor een niet ontvangen pakket (wel Â?500 betaald aan verkoper voor antieke lamp).Pakket is met de aanvullende dienst "verhoogde aansprakelijkheid" verstuurd maar volgens Tracktrace niet verder gekomen dan het sorteercentrum. Omdat het retouradres van de verkoper in Belgie is en het pakket in Nederland is verzonden kan er volgens TNT geen vergoeding plaats vinden , alleen Â? 3,40 per kilo( naar gewicht pakket),dus nog geen Â? 50.Wie kan mij a.u.b.helpen?
mvg E.Gebuis
@Gebuis,
Volgens mij moet je bij de verzender zijn! Die heeft een overeenkomst met TNT en die zoeken het samen maar lekker uit. De verkoper dient jou schadeloos te stellen!
Overigens gaat het hier over totaal iets anders dan dat jij schrijft. Back on topic!
beste mensen,
ik zou een pakket krijgen uit hoofddorp op 27 mei jl aangemeld,28 mei chaufeur is onderweg,28 mei zou het geleverd worden,uitgesteld volgende dag.29 mei weer 1 dag uitgesteld tot as maandag 31 mei.
ik had het 30 mei nodig ivm voetbal toernooi er zaten nl de prijzen in voor dit toernooi.
daarna klachten service gebeld ja mevrouw wij kunnen niets garanderen?????///
u heeft de slogan sur we can en vandaag verstuurt morgen bezorgd.
ja zei die dame ikheb niet bij de chaufeur in de auto gezeten de schade bedraagt 315 euro ik heb nl nieuwe prijzen moeten laten maken.
als je op donderdag iets verzend moet het er toch 2 dagen later zijn?
Beste Lezers,
Gezien jullie reacties op dit nieuws ben ik ook benieuwd wat jullie (webwinkel eigenaren) vinden van het openen van webwinkels door TNT. Zie hier reacties daarover: Tnt opent eigen webwinkels.