Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Maggie Choo van Alibaba.com

2017-11-08
170131
  • 2:39

Op Internet Retailing 2009 in London sprak Twinkle gisteren met Maggie Choo. Als Director of International Business Development & Marketing is zij verantwoordelijk voor de groei van Alibaba.com in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het Chinese handelsplatform schudt flink aan de boom.

Voor de mensen die het niet weten: wat is Alibaba.com precies?
‘We zijn een online-handelsplatform waar kopers en verkopers in de zakelijke markt elkaar ontmoeten. De focus aan de vraagkant ligt op kleinere en middelgrote retailers, leveranciers en distributeurs. Zij kunnen op Alibaba.com terecht om producten in te kopen van fabrikanten, die ze later zelf kunnen doorverkopen, bijvoorbeeld in een webwinkel. Onze site biedt een online-alternatief voor het bezoeken van vakbeurzen of de Gouden Gids. We hebben al meer dan veertig miljoen gebruikers wereldwijd.’

Hoeveel procent van de aanbieders komt uit China?
‘Het is duidelijk dat de meerderheid van de handel zich afspeelt in Azië, maar inmiddels maken kopers en verkopers in 220 landen al gebruik van het platform. Zeker in deze tijd is het interessant voor Westerse bedrijven om voorraad in te kopen bij Chinese fabrikanten, maar andersom kan het natuurlijk ook. In Groot-Brittannië, waar we in maart dit jaar een kantoor hebben geopend, hebben we al bijna een half miljoen kopers en verkopers.’

‘De Nederlandse markt heeft zeker onze aandacht, omdat Holland geldt als trade hub en omdat mensen er goed Engels spreken. Met display campagnes bedrijven we wel wat online-marketing in Nederland, maar de aandacht gaat toch vooral uit naar de Britse markt en in minder mate naar Duitsland. Daar steken we veel geld in het vergroten van de naamsbekendheid van Alibaba.com.’

Wat is het verdienmodel van de site?
‘Voor kopers is het gebruik van Alibaba.com gratis. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is te vinden op onze site. Zo werd ik laatste gewezen op chicken processing machines. Ik wist niet eens wat het waren, maar het wordt wel verkocht op onze site. Verkopers kunnen hun producten in beginsel gratis aanbieden, maar ze vergroten hun zichtbaarheid met de status van gold supplier. Zo kunnen ze ongelimiteerde verkoopruimte krijgen, betere rankings et cetera. Alibaba.com verdient aan de abonneegelden die hiervoor worden geïnd.’

Hoe komt een deal tussen kopers en verkopers tot stand en welke rol speelt Alibaba.com daar zelf in?
‘Een geïnteresseerde koper kan via e-mail of live chat in contact treden met de verkoper, waarna ze samen de prijs en de leveringstermijn voor een partij goederen overeen kunnen komen. Daar zit Alibaba.com verder niet tussen en we houden ook niets over aan zo’n verkoop. Mochten zich conflicten voordoen, dan bemiddelen we tussen partijen. In de tussentijd blokkeren we doorgaans het aanbod van de verkoper. We werken niet met reviews (eBay beloont goed beoordeelde verkopers bijvoorbeeld met zijn Top-rated Seller Programma, red.), maar moedigen kopers aan zaken te doen met de gold suppliers. Die moeten aan voorwaarden voldoen om die status te krijgen en te behouden. Verder hebben we een forum voor kopers en verkopers. Dat monitoren we ook.’

Gaat Alibaba.com zich ook direct richten op consumenten in Europa en in Amerika, waar jullie sinds kort actief zijn onder de naam AliExpress?
‘Nee, hooguit in de zin dat particulieren het platform kunnen gebruiken om een eigen bedrijfje op te starten. Over handelssite Taobao (11 miljard euro consumentenomzet in China over 2008. red.), een ander bedrijf van de Alibaba Group, kan ik geen uitspraken doen.’