Twinkle | Digital Commerce

‘Webwinkels worstelen met sitebezoek en time to market’

2017-05-27
170130
  • 2:17

Nederlandse webwinkeliers vinden de lange time to market en het genereren van zoveel mogelijk bezoekers naar hun webwinkel de voornaamste uitdagingen bij het starten en succesvol maken van een webwinkel. Dit blijkt uit het jaarlijkse MKB Webwinkel Groei onderzoek van PayPal uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendbox. Het onderzoek beschrijft de grootste obstakels bij het openen van een webwinkel en/of succesvol maken ervan.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van PayPal, specialist op het gebied van online betalen, onder ruim 200 Nederlandse mkb'ers met een webwinkel. In een serie webinars gaat Paypal in samenwerking met Twinkle webwinkeliers ondersteunen bij hun business.

Redenen om een webwinkel te starten zijn het verbeteren van service (48 procent van de ondervraagden), het bieden van dag en nacht service (36 procent), het rechtstreeks verkopen aan de klant zonder tussenpersoon (34 procent) en het verhogen van de verkoop op nationaal niveau (31 procent). Minder dan een vijfde van de mkb'ers (18 procent) is hiermee begonnen om verkoop op internationaal niveau te faciliteren of te verhogen.

Obstakels bij het starten van een webwinkel
In eerste instantie is het voor startende webwinkeliers het lastigst tijd te vinden voor het realiseren van een webwinkel (20 procent). Ook duurt de realisatie van de webwinkel vaak langer dan gedacht (23 procent) en is het realiseren van genoeg conversie al direct een probleem (19 procent). Echter ruim een kwart van de respondenten (27 procent) geeft aan helemaal niet te maken hebben gehad met moeilijkheden. Ook levert het verzenden van de pakketten vaak nauwelijks problemen.

Obstakels bij het succesvol maken van een webwinkel
Voor ondervraagden is het in ruim 43 procent van de gevallen het moeilijkst om voldoende traffic naar de website te generen als de webwinkel eenmaal online is. Ruim een kwart van de ondervraagden (26 procent) heeft moeite met het opzetten van een effectieve marketingstrategie voor zijn webwinkel. Daarnaast blijft, ook na het opstarten van de webwinkel, het laten stijgen van de conversie een grote uitdaging (23 procent). Om de conversie te verhogen wordt het meest gebruik gemaakt van aanbiedingen (34 procent) en het aantal mogelijk heden voor online betalen op de website verder te verhogen (30 procent).







Twinkle en PayPal webinars
Uit het onderzoek van PayPal blijkt dat zes bouwstenen het succes van een webwinkel bepalen: ontwerp, marketing, betaalmethoden, techniek, logistiek en administratie. Om webwinkeliers te ondersteunen op deze zes gebieden organiseert PayPal in samenwerking met Twinkle webinars. Robbert de Haan, Marketingdirecteur bij PayPal Benelux: ‘Via een reeks webinars en het openstellen van ons betaalplatform voor ontwikkelaars en ondernemers, helpen we mkb'ers bij de uitdagingen die het hebben van een webshop met zich meebrengt. Zo hopen wij de Nederlandse webwinkelier een duwtje in de rug te geven.’

Het volledige onderzoeksrapport kun hier inkijken of dwonloaden.

Robbert de Haan vertelt over de manieren waarop PayPal de webwinkelier wil helpen.


Size: 589 bytes Modified: 2 June 2016, 12:28