De advertentiegelden die Amerikaansebedrijven besteden aan sociale netwerken, vallen dit jaar lager uit dan vorig jaar. Buiten de Verenigde Staten stijgen de uitgaven juist, met 27 procent.
Die gemotiveerde voorspelling doet eMarketer. Het onderzoeksbureau heeft zijn eerdere verwachtingen over de adverteerdersuitgaven aan sociale netwerken naar beneden bijgesteld. Dit als gevolg van geslonken marketingbudgetten en de problemen bij het Amerikaanse sociale netwerk MySpace.
EMarketer begroot de bestedingen van Amerikaanse adverteerders aan sociale netwerksites nu op 1.140 miljoen dollar voor 2009, tegenover 1.175 miljoen dollar in 2008.
De investeringen van adverteerders buiten de VS, inmiddels ook goed voor ruim een miljard dollar op jaarbasis, zorgen ervoor dat sociale netwerken op wereldniveau 9 procent meer aan reclamegelden binnenhalen dit jaar. Dit is wel fors lager dan eMarketer in maart dit jaar nog voorspelde, toen een groeicijfer van 18 procent werd gecommuniceerd.
Een en ander wordt duidelijk in onderstaande tabel:
Volgend jaar zullen de advertentie-uitgaven aan sociale netwerken weer sterker groeien: op mondiaal niveau verwacht eMarketer eenstijging van 18 procent. De Amerikaanse bestedingen zullen in 2010 weer toenemen, met 13 procent, terwijl buiten Europa een plus van 23 procent wordt verwacht.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amerikaanse uitgaven aan netwerksites slinken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.