Twinkle | Digital Commerce

Meer internet only op vernieuwd Kijkshop.nl

2017-05-27
168131
  • [nieuws]
  • 1:51

Kijkshop.nl heeft een opknapbeurt gekregen. De navigatie is omgegooid en er is meerruimte gecreerd voor productfotos en -films. De komende tijd zal het internet only assortiment van de keten flink worden uitgebreid.

Het gaat daarbij vooral om elektronicaproducten in het hogere segment, aldus e-commerce manager Steven Hunink: Het zijn geen bijproducten, maar lwel ogische verlengden van ons winkelassortiment. Denk bijvoorbeeld aan de duurdere cameras.

Kijkshop-ict.nl

Volgens Hunink (ex-Hema)weegt mee dat het betrekkelijk eenvoudig is om het productassortiment uit te breiden online. Bovendien is Kijkshop op zoek gegaan naar de compensatie van een verloren stukje omzet dat binnenkwam via Kijkshop-ict.nl.

Die site, waarop alleen producten werden verkocht die niet in de ruim honderd Kijkshop-winkels lagen, ging vorig jaar uit de lucht toen eigenaar Shops At Workfaillietging. Hunink: Het was een soort satellietsite. Zij mochten onze naam gebruiken, maar regelden verder zelf alles. Het liep eigenlijk best heel aardig.

Behalve verlies aan omzet leverde het faillissement van Shops at Work een hoop ontevreden klanten op: Die stonden bij ons op de stoep om verhaal te halen, zegt Hunink. Logisch ook. We hebben gedupeerden 100 procent terugbetaald, maar de hele gang van zaken heeft wel een beetje pijn gedaan. Daarom nemen we nu alles in eigen hand.

Card sorting onderzoek

Het nieuweKijkshop.nlis volgens de e-commerce manager vooral gebruiksvriendelijker geworden. Search Result voerde onder de doelgroep een card sorting-onderzoek uit, waarbij klanten en groupe en individueel werd gevraagd productcategorien te herschikken.

Volgens Hunink was dat nodig ook: Met de enorme groei van het productaanbod was de menustructuur in de loop der jaren een warboel geworden, een rommeltje. Ook omdat steeds andere mensen weer categorien toevoegden.

Resultaat van het onderzoek is een nieuwe menustructuur, die niet verticaal, maar horizontaal is. Behalve aan de navigatie is gewerkt aan de beleving op Kijkshop.nl, die moet worden bevorderd door grotere productfotos en veelvuldiger gebruik van YouTube-videos (voorbeeld).

Social shopping

Eerder al investeerde Kijkshop.nl in social shopping, door als eerstegrote Nederlandse onlineretailer eenkoppelingte maken met Windows Live Messenger; Bezoekers kunnen producten via de Share live knop bespreken met hun chat-buddies.

Volgens Hunink levert Kijkshop.nl voer voor enkele honderden conversaties per week. Daarnaast is het word-of-mouth-effect van zon toepassing groot. Ik weet van een leverancier dat meer online-retailers deze chat-functie zullen omarmen en daar ben ik alleen maar blij mee.