Twinkle | Digital Commerce

Kijkshop integreert webshop en filiaalvoorraad

2017-05-27
599412

Het goed synchroon managen van de voorraden voor een webshop en filialen door het land heen valt niet altijd mee. Dat ondervonden ook Michiel de Rooij en Steven Hunink van Kijkshop. Daarbij was het werk voor de webshop ook te arbeidsintensief. Hoogste tijd dus om de logistiek van Kijkshop, die draait op het ERP-pakket van SAP, te optimaliseren. De partner in dit traject was LogiFact.

Tekst: Ferdi den Bakker

Het verhaal van Kijkshop is er een waarin veel andere bedrijven zich zullen herkennen. Kijkshop heeft in Nederland 104 winkels en zoals vrijwel iedere landelijke retailer heeft ook Kijkshop een webshop. De organisatie liep tot eind 2008 nogal eens tegen de voorraadgrens aan. 'We hielden maar een beperkte hoeveelheid producten voor de webshop op voorraad, bijvoorbeeld twee Senseo's', vertelt Michiel de Rooij, supply chain manager bij het bedrijf. De Rooij: 'We liepen tegen een voorraadgrens aan en teveel incourante goederen lagen stof te happen. We hadden echt met een contrast te maken, want van de toppers kun je er eigenlijk nooit genoeg op voorraad hebben.'

Twee operaties in één dc
Eigenlijk was het eenvoudig gezegd gewoon lastig om de twee operaties naast elkaar in hetzelfde distributiecentrum af te handelen. Twee stromen, een voor de filialen en een voor de webshop, geen ideale situatie erkent ook Steven Hunink, manager e-commerce bij Kijkshop. De omzet van de webshop mag dan in verhouding met de totale omzet relatief klein zijn, er zit wel een stevige groei in.'En het is de uitdaging deze omzet verder te laten groeien. Dat doen we onder andere door een gecombineerde folder te drukken, waarin producten staan die in de winkel te koop zijn, maar er staan ook producten in die alleen via de webshop te bestellen zijn. En ieder laatste weekend van de maand is er een Outlet driedaagse.' Tijdens dit kortingweekend staat wat er nog aan assortiment ligt in het magazijn in Hedel met fikse kortingen in de virtuele etalage.

Meer handelingen in het magazijn
Binnen de Kijkshop-organisatie is het programma 'Internetaanbieidng van de Dag' gelanceerd met als doel de online-prijsperceptie bij de klant ten aanzien van Kijkshop.nl positief te beïnvloeden. De Rooij: 'Maar de Internetaanbieding van de Dag in de webshop en de Outlet 3-daagse betekende wel een flinke hoeveelheid extra handelingen in het dc. Om de voorraadbeschikbaarheid op de website en de handelingen op logistiek gebied te optimaliseren, is besloten om de voorraad van de webshop te integreren met de voorraad in de rest van het dc. Dat betekent dus ook dat alle voorraad nu beschikbaar is via de webshop. De twee Senseo's zijn er daarmee wel duizend geworden, een hele vooruitgang.'

De verandering houdt ook in dat de voorraadbeschikbaarheid op de webshop wordt bijgehouden. Hunink: 'E-commerce heeft de mogelijkheid voorraad te reserveren ten behoeve van internet. En die voorraad is als hij is gereserveerd, niet beschikbaar voor de filialen. Daarmee is de prioriteit meer naar de webshop verschoven.'

Voorraad realtime beschikbaar
De hulp van implementatiepartner LogiFact was vooral nodig voor het onderbrengen van alle voorraad in het centrale magazijn en dit nagenoeg realtime beschikbaar stellen voor de webshop. Daarnaast maakt Kijkshop in het magazijn nu gebruik van RF-scanning (radio frequency scanning, Twinkle). De Rooij: 'Het manuele proces is overgezet naar RF-scanning om de productiviteit te kunnen verhogen en de kwaliteit verder te verbeteren. De extra ingebouwde mogelijkheid tot het splitsen van single- en multi-line orders brengt extra flexibiliteit in drukke periodes, zoals sinterklaas en kerst.

Productiviteitsverbetering vijftien procent
De productiviteitsstijging liegt er door de invoering van RF-scanning niet om: er is een verbetering gehaald van vijftien procent. 'De foutkans is echt veel kleiner en er zijn in het magazijn door de efficiëntere manier van werken en de samenvoeging van de voorraden veel minder handelingen nodig. Het verschil met de eerdere situatie is echt flin', aldus de supply chain manager. En manager e-commerce Hunink kan dit voor zijn deel van het proces alleen maar beamen. 'Aan de voorkant merk ik ook dat de verkoop van bijvoorbeeld Senseo's veel beter loopt. Sinds we het WMS (warehouse management systeem, Twinkle) in gebruik hebben genomen, met alle logistieke veranderingen die erbij horen, is de omzet fors gestegen.' Het zijn in de webshop vooral multimedia en telecom, geurtjes, fitness en persoonlijke verzorgingsproducten die het goed doen volgens Hunink. De keuze voor LogiFact is volgens De Rooij gemaakt om twee redenen. 'In de eerste plaats heeft LogiFact een sterke logistieke focus en ervaring. Daarnaast hebben ze een no-nonsense aanpak, die goed bij ons past.'

Ferdi den Bakker is redacteur bij vakblad Logistiek.Dit artikel verscheen eerder op Logistiek.nl.