Een online-zoektocht naar een nieuw internetabonnement eindigt vaak bij Kpn.com. Andere spelers die hun online-kanaal goed op orde hebben, zijn Hetnet en UPC. De rest van de aanbieders volgt op ruime afstand.
Dat blijkt uit een Web Performance Scan van onderzoeksbureau WUA!, dat eerder al de markt voor online-autoverzekeringen onder de loep legde. Toen kwam Independer.nl als beste uit de bus. Op de markt voor online-internetaanbieders zijn er veertien spelers die voldoende werden genoemd om mee te worden genomen in onderstaande rangorde.
De belangrijkste aspecten die de Web Performance bepalen, zijn de vindbaarheid van de site, de 'doorgaan-score', de gebruiksvriendelijkheid, de informatiewaarde en de persoonlijke voorkeur van een gebruiker. 'Kortom: welke aanbieder wordt het meest gevonden op internet en voor wie wordt uiteindelijk gekozen en waarom precies', verduidelijkte Klaas Kroezen van WUA! eerder al aan Twinkle.
'Veel te winnen'
KPN koppelt vindbaarheid aan klantvoorkeuren als vertrouwen en imago, aldus Kroezen. De KPN.com scoort geen hoger rapportcijfer dan een 6,3, omdat de website van het bedrijf zelf minder beoordeeld wordt. Kroezen: 'Op onderdelen zoals gebruiksvriendelijkheid, het doorklikken op de site en de vormgeving heeft KPN nog veel te winnen.'
Hetnet, Telfort en XS4All
Behalve met de lijstaanvoerder staat het KPN-concern ook met dochters Hetnet (plek 2), Telfort (plek 5) en XS4ALL (plek 10) in de top-14. Van de participanten aan het onderzoek, aan wie werd gevraagd uiteindelijk één abonnement af te sluiten, eindigde precies de helft zijn zoektocht bij een KPN-bedrijf. Kroezen: 'Opmerkelijk is dat Hetnet, dat zich vlak achter KPN op de nummer 2 positie schaart, juist wél goed scoort op de gebruiksvriendelijkheid en vormgeving van de website, onderdelen waar het moederbedrijf het dus op laat liggen.'
ze mogen bij wua! de volgende keer wel de moeite nemen om het persbericht helemaal te herschrijven, deze zin "Van de participanten aan het onderzoek, aan wie werd gevraagd uiteindelijk één verzekering af te sluiten, eindigde precies de helft zijn zoektocht met een polis van een KPN-bedrijf" lijkt te zijn overgenomen uit hun vorige persbericht.
@Paul, Het betreft een vergissing van de redactie, zeker niet van WUA. De tekst is aangepast.
Opmerkelijk is dat HETNET, die.... moet zijn HETNET, DAT...
Deze passage is nou juist wel direct overgenomen van WUA!, wat weer niet wil zeggen dat we die foutjes dan maar letterlijk over moeten nemen. Ik pas het aan.