Twinkle | Digital Commerce

Atos Consulting: 'E-business verdient grotere rol'

2017-05-27
  • 1:14

De bijdrage die e-business kan leveren aan het realiseren van strategische doelstellingen komt onvoldoende uit de verf. Die conclusie trekt Atos Consulting in de eerste editie van zijn 'E-Business Maturity Benchmark'.

Aan het onderliggende onderzoek, dat Atos voortaan iedere twee jaar wil uitvoeren, namen meer dan honderd managers van Nederlandse topbedrijven deel. Voor de duidelijkheid stelt Atos Consutling: 'Als we praten over e-business bedoelen we daarmee alle processen waarbij we via internet in contact staan met de klant. Door het internet wordt het succesvol online communiceren met klanten, leveranciers en partners strategisch steeds belangrijker.'

Ruim een derde van de onderzochte bedrijven meet en stuurt activiteiten op het gebied van e-business niet, stelt Atos. Verder slagen veel bedrijven er onvoldoende in e-business te integreren in hun bedrijfsprocessen en blijft e-business nog te veel op afdelingsniveau hangen. Bovendien ontbeert het niet zelden de nodige support van het topmanagement. Onderzoeksleider Gijsbert Van der Sleen van Atos: 'E-business verdient een grotere rol in de strategische besluitvorming. Zo is het noodzakelijk dat IT en de business meer op één lijn komen om ervoor te zorgen dat e-business volledig wordt geïntegreerd in bestaande processen.'

De respondenten werd onder meer gevraagd naar de belangrijkste bedrijfsdoelstelling achter e-businnes. Uit het cirkeldiagram hieronder blijkt dat serviceverbetering vaker wordt genoemd dan het genereren van online-verkoop.

(klik voor vergroting)

Bron: E-Business Maturity Benchmark, Atos Consulting

U kunt de E-Business Maturity Benchmark, waarin u ook strategische aanbevelingen en branchespecifieke informatie vindt, hier gratis downloaden.