Twinkle | Digital Commerce

Fruugo maakt zich op voor lancering in Nederland

2017-05-27
169129
  • [nieuws]
  • 1:33

Het ambitieuze pan-Europese shopconcept Fruugo gaat volgende week live in thuisland Finland en Zweden. Vanaf dat moment kunnen Zweden en Finnen ook bestellen uit de schappen van participerende Nederlandse webwinkels. De lancering in ons land staat voor eind volgende maand gepland.

Dat zegt Frank Meilink, die voor Fruugo de acquisitie verzorgt in Nederland. Gedachte achter het concept is miljoenen producten uit duizenden winkels te verzamelen op één online-winkelplatform, waar Europeanen uit alle windstreken in hun eigen taal terecht kunnen.

Belofe
De belofte van Fruugo, waar Michel Willems al eens een blog-posting aan wijdde op deze site, luidt: één plek voor universal search, universal comparison, universal checkout en universal security. Meilink: 'We willen een optimale shopping experience bieden aan de consument. Die kan het webwinkelaanbod uit verschillende landen doorzoeken, vergelijken en kopen met de betaalmethode die hij gewend is. Een Nederlander die iets koopt uit een Finse shop, kan bijvoorbeeld gewoon met iDeal betalen.'

Nederlandse branche

Meilink erkent 'de hele grote jongens' uit de Nederlandse thuiswinkelbranche nog niet voor Fruugo te hebben gewonnen: 'Daar moet ik eerlijk in zijn, maar we voeren nog gespreken. Over de hele linie hebben zich echter behoorlijk wat webwinkeliers aangesloten. Fashion loopt goed, op de baby- en kindermarkt zijn we aardig bezig en ook de consumentenelektronica komt nu goed op.'

Gesloten versie

Vanaf volgende week, als de Finse en Zweedse site live gaan, gaat Fruugo uitnodigingen versturen voor een gesloten bèta-versie in Nederland, aldus Meilink. Opmerkelijk genoeg is na enig zoeken nu al een Nederlandstalige site van Fruugo te vinden. Het blijkt te gaan om de de 'Walking on Sunshine'-release. Meilink: 'Daarop is nog niets te bestellen, maar kun je wel zien welke features we ongeveer zullen bieden.'

Naar verwachting gaat het Nederlandse Fruugo na de komende testperiode van vier tot zes weken uit de bètafase. Een marketingoffensief volgt na de zomer, aldus Meilink.