Wat gebeurt er eigenlijk in een webshop als een product in de winkelmand is geplaatst, maar je nog niet uitgewinkeld bent? Dan is er vaak de optie om op 'Verder winkelen' te klikken. Maar waar gaat de consument dan heen? Naar de homepage, de categoriepagina of de laatst bekeken productpagina?
Veel webwinkels geven niet duidelijk aan waar de consument heen gaat zodra er een product in de winkelmand is gelegd of als hij verder wil winkelen. Hieronder wordt een aantal voorbeelden gegeven van bekende webwinkels, nationaal en internationaal.
Pop-up scherm?
Wat met de komst van web 2.0 een veel voorkomende optie is geworden, is het AJAX pop-up scherm. Veel webwinkels hebben deze functie al in de shop toegepast. Zodra de consument een product in de winkelmand legt, komt er een pop-up te voorschijn. Hierin staat dat het product succesvol aan de winkelmand is toegevoegd, plus de keuze om verder te winkelen of naar de winkelmand te gaan.
Door deze functie blijft de consument op de laatst bekeken productpagina en kan hij zelf bepalen om nog even verder te winkelen of meteen tot bestellen over te gaan.
Macy’s
Winkelmand
Het meest voorkomende is toch nog wel steeds dat de consument wordt doorgelinkt naar de winkelmand, zodra er een product aan toegevoegd wordt. Daar heeft de consument dan ook de keuze om verder te winkelen of om verder te gaan met het bestelproces.
Winkelmand module
Een nog weinig gebruikte functie is de AJAX-winkelmandmodule die op iedere pagina zichtbaar is. Zodra een product wordt toegevoegd schuift de module uit en wordt het toegevoegde product zichtbaar. In de meeste gevallen schuift de module na een paar seconden weer in (Laskys), maar het kan ook dat de module uitgeschoven blijft en de consument deze module moet weg klikken (Gap).
Vergrendeling
Op Pacsun wordt de 'Add to bag'-button vergrendeld zodra de consument een product in de winkelmand legt. Er verschijnt een button om naar de winkelmand te gaan en het bestelproces te voltooien.
Homepage
In veel webwinkels wordt de consument nog teruggelinkt naar de homepage. Maar de consument die verder wil winkelen, zit daar juist niet op te wachten. Het brengt de consument te ver terug in het aankoopproces en kan hem doen afhaken en naar de concurrent gaan.
Wehkamp
Categorie pagina
Wat ook veel voorkomt, is dat de consument wordt terug gelinkt naar de categoriepagina. Van hieruit kan de consument meteen doorgaan met het bekijken van producten.
Productpagina
Wat nog weinig webwinkels doen, is de consument teruglinken naar de laatst bekeken productpagina.
Bol
Meerdere opties?
Een slimme optie is de consument de keuze zelf te laten maken. Zo kan hij zelf beslissen op welke pagina een nieuwe zoektocht begint.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Winkelwagentje gevuld - hoe verder?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.