Nu steeds meer consumenten verschillende winkelkanalen door elkaar gebruiken, wordt het tijd dat multichannel retailers platforms ontwikkelen voor cross-channel ordermanagement en fulfilment.
Dat zegt Janet Sherlock, retailanalist bij AMR Research. Het onderzoeksbureau becijferde onlangs dat slechts 7 procent van de multichannel retailers de infrastructuur heeft om een ware cross-channel winkelbeleving te kunnen bieden.
Uitgangspunt
Sherlock tegen Internet Retailer: 'Iedere retailer zal op enig moment over de capaciteit moeten beschikken om waar dan ook vandaan orders te kunnen aannemen en in het fulfilment te voorzien. Ze moeten goed kijken naar hun technologische basis en beoordelen hoe deze aansluit bij dit uitgangspunt.'
Klantvraag optimaal afstemmen
Retailers die gebruik maken van cross-channel ordersystemen kunnen een universele kijk ontwikkelen op klantinteresses en winkelgedrag. Sherlock: 'Als ze er daarnaast in slagen het fulfilment van orders uit de verschillende kanalen te managen, kunnen ze de klantvraag optimaal afstemmen op het beschikbare assortiment.'
Retourneren
Multichannel retailers zouden toch op zijn minst een systeem in overweging moeten nemen die het shoppers mogelijk maken om online-bestelde producten in een fysieke vestiging te retourneren, vindt Sherlock.
Goedkoop is duurkoop
Volgens de deskundige schrikken de hoge kosten veel retailers af te investeren in nieuwe cross-channel technology. Maar goedkoop is duurkoop, waarschuwt ze: 'Als een retailer zich gedwongen voelt de populaire in-store pickups te faciliteren en in de gauwigheid een systeempje opzet dat online-orders niet effectief koppelt aan het fulfilmentsysteem in de winkel, is dat contraproductief. Dan kan hij beter free shipping aanbieden voor online-bestellers, tot hij zich een beter systeem kan veroorloven.'

Volgens mij moeten de retailers een kijkje nemen op Expert.nl. Op Expert.nl kan je online bestellen of reserveren en daarna je bestelling af laten handelen (bezorging en installatie) door de fysieke Expertwinkel bij jou in de buurt. Ook het retourproces loopt in zijn geheel via de fysieke Expertwinkels. Een super combinatie van online gemak en meer dan 180 fysieke service en afhaalpunten!
"Volgens de deskundige schrikken de hoge kosten veel retailers af te investeren in nieuwe cross-channel technology."
Dat is sowieso verleden tijd. Buiten dat het met SEOshop al mogelijk is een soort van Coolblue formule op te zetten waarbij iedere webwinkel zijn eigen administratie heeft maar wel te beheren is vanuit een admin is het over 4 maanden ook mogelijk om meerdere front-ends te koppelen op een backend om zo een echte multichanneler te worden!