Twinkle | Digital Commerce

Wat wil de NS met hun webwinkel?

2017-05-26
170130
  • 1:11

De Nederlandse Spoorwegen verkoopt sinds deze week treinkaartjes voor reizen binnen Nederland via het internet. Voor internationale reizen was het al mogelijk om een e-ticket te boeken via NS Hispeed.

Ik heb het meteen geprobeerd en het werkt ;-) Even de treinreis uitgezocht (via Almere naar Amersfoort en weer terug), betalen met iDeal en het kaartje geprint. Eenvoudig, espressotje erbij en niet bang voor de Roemeense skimmers op ons mooie stationsplein.

Het werkt dus! Toch een kleine suggestie voor NS: waarom krijg ik drie mailtjes over die ene enkele boeking en niet een enkel bevestigingsmailtje? En ik wil meer! Straks ook je taxi vooruit boeken? En mijn favoriete krantje en croissantje aan boord. The sky is the limit!?

Toch wees een trouwe weblog-lezer mij erop dat er toch nog wel een addertje onder het gras zit. Was die NS niet bezig met het invoeren van een landelijke OV-chipkaart? Overal staan de poortjes al.

Dan hebben we in de toekomst thuis een eigen RFID printer nodig? Zonder die OV-chipkaart gaan de poortjes straks echt niet open. Of komt er een slimme applicatie op je mobieltje met een RFID signaal waar je via sms het kaartje ontvangt? Stof tot nadenken van die trouwe lezer.

Heeft NS een lange termijn plan met deze kaartjes-webwinkel? Of is dit een leuke gimmick die we volgend jaar weer kwijt raken? Misschien hebben ze er niets eens over nagedacht... Of weten de NS-bovenbazen nu al dat het nooit iets gaat worden met die OV-chipkaart op het spoor.