Twinkle | Digital Commerce

Opkomende economieën zetten supply chains op hun kop

2017-05-27
  • 2:20

Als vijf miljard mensen uit zogenaamde 'emerging markets' opeens consument worden en over internet beschikken, dan worden de supply chain-bakens rigoreus verzet. Die boodschap bracht professor Prahalad, tijdens een college op de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Door: Harm Beerens

Supply chain management zoals wij het kennen is gericht op het optimaliseren van kosten, snelheid en kwaliteit van goederen. 'Dat spelletje beheersen jullie hier in Nederland ondertussen wel', zegt Prahalad tegen zijn gehoor in de aula van de UvA in hartje Amsterdam. Hij refereert onder andere aan de Rotterdamse Haven en de bloemenveiling in Aalsmeer.

Drivers voor verandering
Met alleen de focus op kosten, snelheid en kwaliteit gaat Nederland het echter niet redden, voorspelt Prahalad, die diverse managementboeken schreef en professor is op de University of Michigan. 'Er zijn een aantal drivers die de bestaande economische structuren volledig op hun kop gaan zetten.'

Opkomende economieën
In zijn boeken met titels als The future of competition en The fortune at the bottom of the pyramid waarschuwde Prahalad al voor de ingrijpende gevolgen die globalisering heeft voor het bedrijfsleven. Er zijn vijf miljard mensen in opkomende economieën die eerst te arm waren om mee te tellen, maar die nu opeens ook consument worden. Bovendien gaan ze ook bedrijfjes oprichten en worden ze zelf onderdeel van de supply chain. Prahalad noemt deze bedrijven 'micro multinationals', en geeft als voorbeeld de talloze IT-bedrijfjes in zijn geboorteland India.

Lokaal produceren
Een andere 'driver' voor verandering volgens Prahalad is dat de machtsverhouding tussen consument en bedrijfsleven rigoureus aan het veranderen is. 'Consumenten willen hun eigen producten samenstellen, zoals op de website van Nike, waar je je eigen unieke loopschoenen kunt samenstellen.' Grote multinationals zullen de productie steeds vaker door de locale micro-multinationals laten uitvoeren, voorziet Prahalad.

Niet alleen Google en Apple
En het zijn niet alleen hippe bedrijven als Nike, Google of Apple die inspringen op de nieuwe manier van omgaan met consumenten. Ook bij traditionele bedrijven ziet Prahalad deze veranderingen, zoals bij bandenleverancier Bridgestone. 'Het begon met het concept dat ze hun klanten niet per autoband maar voor het daadwerkelijk gebruik lieten betalen, de pay per use-gedachte. Nu hebben ze een service waarbij ze chauffeurs met versleten banden via GPS naar de dichtstbijzijnde Bridgestone-dealer kunnen loodsen. Zo zie je dat de traditionele business modellen volledige aan het veranderen zijn.'

Ontstaan van hubs 
Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid optimaal inspelen op de veranderingen die Prahalad schetst? 'Het gaat om het afstemmen van wereldwijde operaties op lokale wensen en structuren. Er zullen in de wereld een aantal grote hubs ontstaan waar alle bedrijven, klein en groot, bij elkaar zitten.' Kan Nederland ook zo'n hub worden? 'Jullie hebben de traditie en de infrastructuur, maar wat ik betwijfel is of jullie voldoende aantrekkingskracht hebben op immigranten, op talentvolle jonge mensen. Je ziet toch dat deze als ze kunnen kiezen nog steeds liever voor de VS kiezen.'

Harm Beerens is portalmanager bij Logistiek.nl, waar dit artikel eerder verscheen.