Twinkle | Digital Commerce

Kennisbank voor webwinkeliers

2017-05-26
169130
  • 1:27

Mooie foto's van je producten zijn een vereiste voor een webwinkel. Het staat helemaal goed, als de producten vrijstaand zijn afgebeeld - dus een neutrale achtergrond hebben. Als je dergelijk beeldmateriaal niet hebt, kun je natuurlijk al je artikelen opnieuw laten fotograferen, maar dat is erg kostbaar.

Heb je wel productplaatjes maar geen witte achtergrond, dan kun je de producten laten uitsnijden, of de achtergrond laten wegpoetsen. Iets wat je goedkoop kunt uitbesteden aan iemand in een derdewereldland. Het bedrijf Studio-online.nl regelt dat voor je en levert het resultaat binnen 24 uur.

Mijn grote passie is om webwinkeldiensten als dat van Studio-Online te verzamelen. Zo is er bijvoorbeeld iemand bezig met een gratis open postcodebestand (kvdb.net/projects/6pp). Handig om adresgegevens te controleren! Ook zijn er handige diensten die gespecialiseerd zijn in spaarpuntensystemen, cadeaubonnen, het controleren van btw-nummers op geldigheid (alleen bij bestellingen uit een ander Europees land), enzovoort.

Het mooie is, dat je bovengenoemde webwinkeldiensten als legoblokjes kunt zien. Blokjes die je gemakkelijk kunt vervangen. Zo zijn wij onlangs binnen mijnWinkel.nl overgestapt naar de betaalde maildienst van Google (Gmail).

En dat functioneert perfect. We hebben nu zelfs 25 GB ruimte per account. Zodoende heb ik een mooie back-up van mijn mail als mijn laptop onverhoopt crasht. Vrijwel iedereen kent Gmail. Veel (kleine) webwinkeldiensten vind je echter pas na een lange zoektocht op internet. Ik heb het idee dat we vaak ieder afzonderlijk bezig zijn met deze zelfde zoektocht. Daarom zouden we de handen ineen moeten slaan en samen een kennisbank of wiki moeten ontwikkelen van ondersteunende diensten voor een webwinkel. Nu alleen nog bedenken hoe we dit gezamenlijk kunnen aanpakken.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 03-2009