In een brief van zijn advocaat heeft importeur HM Ergonomics een 19-jarige webwinkelier gesommeerd te stoppen met de verkoop van Herman Miller bureaustoelen. Van verboden parallelimport is volgens de geadresseerde geen sprake, wel van blufpoker door de importeur.
HM Ergonomics uit Venlo levert de stoelen van het Amerikaanse merk Herman Miller aan dealers in Nederland en Duitsland. Sinds kort biedt Tim van Vliet, die Asia Trade Management studeert en momenteel in het Chinese Nanchang verblijft, de stoelen aan in zijn webwinkel Chairexpert.nl.
Toestemming
Volgens vader Johan van Vliet kreeg zijn zoon de uitdrukkelijke toestemming van HM Ergomics om de stoelen online te slijten: 'Hij mocht ook de afbeeldingen van de stoelen overnemen van hun site. We kregen de kans de stoelen tegen een marge van 15 procent te verkopen.'
Afzien van diensten
Toen de familie er vervolgens achterkwam dat inkoop bij een Nederlandse dealer uit het netwerk van HR Ergonomics een marge van 30 procent opleverde, besloten vader en zoon af te zien van de diensten van de importeur.
Interessantere marges
Een zoektocht in het buitenland, zo stelt Johan Vliet, leverde nog interessantere marges op: 'We betrekken de stoelen uit Europa, hoewel HM Ergonomics anders beweert. Ze beschuldigen ons van parallelimport van buiten de EU, wat volgens de wet verboden is. Overigens hebben we HM Ergonomics al aangetoond dat onze stoelen uit Europa komen. Uit welk land precies wil ik niet zeggen, onder andere omwille van de positie van onze leverancier.'
Markt op slot
Van Vliet denkt dat de importeur zijn zoon heeft willen afschrikken door een brief van de advocaat op de deurmat te laten landen. De markt, waarin dealers zich per land zouden houden aan de prijzen die importeurs voorschrijven, zit volgens hem op slot: 'Importeurs proberen de boel vakkundig af te schermen, maar tussen de landen verschillen de prijzen bij dealers wel sterk. Ik denk dat ze erop uit zijn de naam van onze leverancier te achterhalen, om hem vervolgens onder druk te zetten.'
Reactie HR Ergonomics
Eric Logtens, algemeen directeur van HR Ergonomics, zegt aanvankelijk 'geen tijd te willen besteden' aan de kwestie, waarover onder andere het AD al berichtte. Logtens: 'Het gaat maar om een beperkt aantal stoelen, terwijl wij 1,9 miljard euro draaien op jaarbasis.'
Free publicity
De directeur zegt zich voor te kunnen stellen dat Van Vliet uit is op free publicity en verwijst voor verder commentaar naar een collega die pas volgende week weer aanwezig is.
Hallo,
Ik heb uw artikel gelezen en kan alleen zeggen ga zo door, laat je niet afschrikken door een advocaat die ook maar wordt ingehuurd door een "groot" bedrijf en mensen "bang" maakt om het via een advocaat te laten regelen, en daarop reageren ho maar! ga lekker door met de verkoop en laat ze maar een poepie ruiken, hoop dat veel importeurs dit lezen en niet bang hoeven te zijn als ze een merk verkopen en hun marktafzet willen verdedigen. En ja de winst per produkt is belangrijk, en als je dan verder zoekt en je kan de winst vergroten door een andere leverancier aan je te koppelen dan doe je het toch beter. Succes verder.
mvg richard
Het is niet erg om via Internet handel aan te bieden maar let er wel op dat je dezelfde prijzen hanteert die ook in de normale winkel gelden anders maak je al heel snel een naam kapot. Probeer geen prijsvechter te zijn en genoegen te nemen met een kleine marge, respecteer de prijzen zoals ze zijn.
prachtig, maar geen nieuwswaarde. het gebeurde al, het gebeurd en het zal altijd blijven gebeuren. In elke branche heb je parasieten die over de rug van anderen, een naam die in jarenlange veldarbeid is gebouwd gratis voor hun doel willen gebruiken. En na gebruik, als de naam wegens imagoschade niet meer gewild is verder springen naar het volgende merk. Om zelf een merk te bouwen heb je karakter, tijd en geld nodig. Laat die internet uitvinder zijn eigen merk ontwikkelen en vooral ophouden met dat stiekeme en valse gedoe.
Heye Uwe, Hoe gaat het bij Herman Miller. Leuk je reactie te lezen. Snap eigenlijk niet goed dat je zo heftig reageert als het geen nieuwswaarde heeft. doeii
Hey joh, ik zit in de retail in een totaal andere branche en heb een aantal webshops en ben distributeur van een zwitsers topmerk. Het verbaasd me dat een gestudeerde man zijn kennis zo onvaardig inzet. Vanuit dat perspectief is Vliet niet de slimme jonge die hij denkt te zijn, maar vooral onervaren. Hij steekt de band van zijn kruiwagen lek, jammerrrr
Beste ls,
Gezien alle omstandigheden is het relevant om een paar details niet uit het oog te verliezen bij deze zaak: Ten eerste: gooi een 'onrealistische' prijs ( in combinatie overhead/investering/kennis) op de markt van een willekeurig merk waar de beroepsbevolking brood van probeert te kopen die al competitief in beweging is. En via een website...waar kan ik de stoel zien en proberen? Adviseur spreken, proefstoelen�.koop er 100 en stuur ze terug, geld terug? Ten tweede website/bedrijf vol onwaarheden en misleidingen, quote chairexpert: geruime tijd actief ( zijn leeftijd is 19?), ervaring? de grootste? en meest toonaangevende? ( Vitra of Ahrend verkoop je niet toch!!) Voorraad?? ( duurt minimaal 5 dagen, komt met de boot zeker), notabene de grootste voorraad...... Advies ga je studie afmaken want je bent fysiek nog niet eens in je grote bedrijf in Nederland aanwezig. En dan misschien eens komen kijken na echte ervaring in de grootte mensenwereld in plaats van misleiding te gebruiken over de rug van gerenommeerde bedrijven die reeds veel tijd geld ervaring investeren in ontwikkeling van producten en mensen. Of ga je alles zelf verzinnen en als er garantie nodig is oplossen.................. Succes met je studie en laat je ouwe maar schuiven. chair.expert@live.nl
Als de marges worden geaccepteerd en de prijzen zo gelaten worden is er al een stuk minder aan de hand lijkt mij. Een merknaam staat snel onder druk dit is een reden waarom LEGO zo streng is met hun eigen merk.