Twinkle | Digital Commerce

Chatbuddy Vindcent doorzoekt aanbod van vier sites

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:37

Ecreation heeft een virtuele vraagbaak gecreëerd die gebruikers van Live Messenger helpt zoeken binnen Autotrader.nl, Funda.nl, Pixmania.nl en Speurders.nl. Vindcent is de eerste Nederlandse chatbuddy die meerdere sites doorzoekt, van verschillende uitgevers bovendien.

Gebruikers van Live Messenger, de Windows-toepassing die voorheen bekend stond onder de naam MSN, kunnen Vindcent toevoegen aan hun vriendenlijst. In gesprekken met de chatbot, die ook een eigen site heeft, kunnen ze specifiek zoeken naar huizen, auto's, elektronica of tweedehands spullen.

Aan de slag
Als een gebruiker in het gespreksvenster 'Ik zoek een' gevolgd door het gewenste product ingeeft, gaat Vindcent aan de slag. Hij reageert met ofwel een wedervraag ofwel een activiteitenvenster, waarin de resultaten van de zoekopdracht worden getoond.

Aansluiting bij vriendenkring
Voor de vier sites biedt de chatbot een manier om zich aan te sluiten bij de vriendenkring van klanten. 'Bij Speurders.nl streven wij ernaar om daar aanwezig te zijn waar onze gebruikers zijn en ze in hun eigen omgeving te helpen vinden wat ze zoeken', verklaart marketingmanager Bernice Thijm van de zoeksite.

Billie
Bedenker Ecreation is ook het bedrijf achter Billie, de zoekbuddy van Bol.com die eind vorig jaar het levenslicht zag. Met Vindcent, die niet toevallig gelijkenissen vertoont met Vincent van Gogh, wil Ecreation bedrijven een goedkope manier bieden om te participeren in het chat-kanaal.

Conversationeel oplossen
Sam de Bruyn van Ecreation erkent dat de populariteit van Vindcent af zal hangen van het aantal vragen dat hij kan beantwoorden. Zijn bedrijf zoekt daarom naar extra particpanten binnen de bèta-versie die nu draait. De Bruyn: 'Uiteindelijk doel is klanten een engine te bieden die vragen conversationeel wil oplossen en daarmee meer biedt dan de bestaande zoekmachines.'

Verlengstuk
Volgens De Bruyn zijn chatbuddies in korte tijd volwassener geworden: 'Aanvankelijk was vooral de fun-factor belangrijk, zoals bij de chatbuddies die artiesten respresenteerden. Dat een chatbuddy ook waarde kan toevoegen zie je aan Billie, echt een brand agent voor Bol.com. Webwinkeliers beginnen in te zien dat een buddy kan dienen als verlengstuk voor hun sales en marketing, en als eerstelijns helpdesk bovendien.'