Twinkle | Digital Commerce

Instore webscouting aan de hand van een barcode

2017-11-08
  • 2:01

Wetenschappers van Toshiba's onderzoeksafdeling in Japan hebben een systeem ontwikkeld dat koopadvies verstrekt aan de hand van een barcode. Wie zo'n barcode inscant met zijn mobieltje, krijgt te zien wat weblogs en review sites over het product in kwestie hebben geschreven. Het systeem, de word-of-mouth scouter, wordt deze maand besproken in het International Journal of Metadata, Semantics and Ontologies.

Tekst: Gino Goossens

Onbegonnen werk
Wie ooit in een winkel op zoek is geweest naar de nieuwste mobiele telefoon, MP3-speler, fotocamera of HD-televisie, weet hoe lastig het is om de juiste keuze te maken tussen al de verschillende modellen. Alleen de verkoopadviseur zou ons op dat moment antwoord kunnen geven op de vraag of het product een goede reputatie heeft of niet. Maar het is natuurlijk onbegonnen werk om ieder model gezamenlijk na te lopen en via mobiel internet met concurrerende producten te vergelijken.

Relevante content
De word-of-mouth scouter (of kortweg wom-scouter), die 'instore webscouting' mogelijk maakt, kan dit wel. Als de gebruiker met zijn mobieltje een foto neemt van de barcode op een verpakking, aggregeert de scouter de metadata van het product (naam, fabrikant, etc.) op internet en collecteert hij relevante content over het product, zoals blog-postings en opmerkingen op review sites.

Reputatie
De wom-scouter werkt op basis van natural language processing- technologieën en ontologie. Een ontologie is een datastructuur die alle relevante entiteiten en hun onderlinge relaties en regels binnen dat domein bevat. De scouter stelt een overall reputatie vast (positief of negatief) en legt een relatie met gerelateerde producten, die op dat moment onderwerp van discussie zijn op blogs en review sites.

Zelfs als je de meest onzekere beslisser bent, zal de wom-scouter hulp bieden bij een aankoop. Je weet in ieder geval dat je gesteund wordt door verschillende blogs en review sites. Of juist niet.

Web 3.0
De wom-scouter is de eerste web 3.0-applicatie die de fundamenten van web connectivity en social media van web 2.0 samenbrengt. Dit is een geval van semantisch gebruik; onmiddellijk voordeel halen uit mobiele gegevensverwerking in een offline omgeving.

Baan accepteren
Instore webscouting kan niet alleen worden ingezet om de winkelervaring te verbeteren, maar ook voor het kiezen van een volgende vakantie of het juiste restaurant. Het zou, als je het doortrekt richting een bedrijfsreputatie, zelfs antwoord geven kunnen geven op de vraag of je een bepaalde baan zou moeten accepteren.