Twinkle | Digital Commerce

Een kiosk in uw shop

2017-05-26
  • 3:43

Sellvia startte in juli met de online-verkoop van nieuwe tijdschriften. Dat gaat via de sites van TNT en AKO. Binnen enkele maanden begint het bedrijf met de verkoop van losse nummers via affiliates. Ook webshops kunnen dan een kiosk openen op de eigen site. Maar er zijn meer plannen.

Tekst: Mark Verduyn 

Aan ambitie ontbreekt het niet bij Sellvia. Via het bedrijf kun je de nieuwste uitgaven van zo'n 1.700 tijdschriftentitels online bestellen. 'Ons streven is om eind volgend jaar 2.500 titels te hebben, zegt medeoprichter Marcel Disberg. Ter vergelijking: een Albert Heijn of kiosk heeft maximaal 700 titels in de schappen liggen. In 2010, zo staat in het businessplan, is het de bedoeling dat Sellvia 2,5 miljoen tijdschriften verkoopt. Die tijdschriften verkoopt het dan via 12.000 online-verkooppunten.

Salespartnerships

Op dit moment zijn de 1.700 titels alleen via twee salespartners van Sellvia, AKO en TNT te koop. 'Wie bij één van deze salespartners voor 15.00 uur een tijdschrift bestelt, heeft het de volgende dag in huis. Een enkel nummer bestellen bij een uitgever duurt veel langer. Die zijn niet zo happig op bestellingen van losse nummers.' Sellvia praat met partijen als ECI, Selexyz en Bruna om ook salespartner te worden. Of een van deze partijen serieus interesse heeft, wil Disberg vooralsnog niet zeggen.

Sellvia denkt in 2010 over 12.000 verkooppunten te beschikken door een afilliatenetwerk op te zetten. Zowel websites als webshops kunnen gratis een kiosk op de eigen site openen. De affiliate bepaalt zelf het bladenassortiment via een eigen beheerpagina. 'Op de site van het bandenmerk Vredestein passen bijvoorbeeld tijdschriften over auto's. Op Softwaregids.nl past een assortiment computerbladen', illustreert Disberg. Aan het assortiment is een maximum van 50 titels gesteld. 'Dit om te voorkomen dat affiliates, net zoals onze salespartners, het gehele assortiment tijdschriften gaat aanbieden.' Volgens Disberg hebben op het moment van schrijven tussen de 100 en 200 affiliates zich aangemeld.

De implementatie van de Sellvia-kiosk op de site is volgens Disberg vrij eenvoudig. Bezoekers krijgen toegang tot de kiosk via een link die bijvoorbeeld in het navigatiemenu staat. De inhoud van kioskpagina laad je vanaf de Sellvia-server en die wordt in de look and feel van de eigen site weergegeven in een zogeheten iframe of pop-upvenster. Bezoekers kunnen het bladenassortiment filteren op prijs, taal en verschijningsdatum. Bij verkoop ontvangen de affiliates een vergoeding tussen de 7 en 15 procent van de coverprijs.

Bladvinder.nl

Een ander nieuw initiatief van Sellvia is Bladvinder.nl, dat binnen een paar maanden van start gaat. Op deze site kunnen bezoekers op onderwerp naar bladen zoeken. Daarnaast kunnen zij aan de hand van een aantal vragen een profiel aanmaken. Op basis van dat profiel kunnen de bezoekers een lijst tijdschriften samenstellen die daarbij aansluit. Ook hebben zij de mogelijkheid om een e-mail te ontvangen wanneer een nieuw nummer van een bepaald tijdschrift uit is. In eerste instantie verkoopt Bladvinder.nl geen tijdschriften rechtstreeks, de site verwijst door naar een salespartner. Een andere feature die Bladvinder.nl gaat krijgen, is dat bezoekers titels kunnen waarderen. In een later stadium kunnen ze niet alleen de gehele titel, maar ook losse nummers beoordelen.

Naast losse nieuwe nummers wil Sellvia in tweede instantie proefabonnementen gaan verkopen, zowel via het affiliatenetwerk als salespartners en Bladvinder.nl. Nog verder in de toekomst ligt de mogelijkheid om niet alleen nieuwe nummers maar ook oude nummers los te verkopen. Disberg denkt verder aan het aanbieden van bladenpakketten, waarbij een klant bijvoorbeeld drie tijdschriften over mode kan bestellen tegen een scherpe prijs. 'Uitgevers zijn zeer geïnteresseerd om hun titels samen met titels van andere uitgeverijen in één pakket aan te bieden.'

Wie koopt Linda los?

Sellvia ontvangt net als andere resellers van tijdschriften een marge op de verkochte bladen. Een andere inkomstenbron voor het bedrijf is de fee op de verkoop van proefabonnementen. Verder moet Bladvinder.nl advertentie-inkomsten gaan opleveren. 'Bladvinder.nl, salespartners en het affiliatenetwerk gaan een schat aan informatie voor uitgevers opleveren. In de toekomst weten we bijvoorbeeld hoe lezers bepaalde nummers van tijdschriften waarderen. Bovendien weten we wie een los nummer van Linda koopt. Wie de losse nummers kopen, dat weten uitgevers op dit moment niet. Rekening houdend met de privacywetgeving wil Sellvia uitgevers deze informatie aanbieden.'

Disberg is bovenal in zijn nopjes dat Sellvia een longtailaanbod heeft. 'Het aanbod van titels in supermarkten en kiosken is gefocust op de best verkopende bladen met een oplage van 50.000 stuks en meer. In Nederland zijn er tussen de 7.000 en 8.000 nichebladen. Die halen de schappen niet. Sellvia streeft ernaar zoveel mogelijk titels aan te bieden. En dan heb ik het niet alleen over de consumentenbladen, maar ook vaktijdschriften voor de zakelijke markt. Voor de zakelijke titels zijn we op zoek naar een geschikte salespartner. Uitgevers van b2b-bladen reageren al enthousiast.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2008