Twinkle | Digital Commerce

Eci's Jeroen van der Meulen: 'Ik ben een echte Hollander'

2018-03-01
1000562
  • [interview]
  • 2:48

Na jarenlang marketingfuncties bij het WNF en de Goede Doelen Loterijen te hebben vervuld, stapte Jeroen van der Meulen over naar eci, de boekenclub die zich na de redding door Novamedia in 2014 in veel opzichten nog in de digitale startblokken bevindt. ‘Hier heb ik te maken met veel producten, veel klantcontacten, veel doelgroepen, veel persona’s, veel segmentatie. En dat is geweldig.’

Inspiratie

‘Anders dan de meeste webshops zit eci gedeeltelijk nog in de beginfase van e-commerce. We gaan in december pas testen met online social sales bijvoorbeeld, en we zijn nog druk bezig hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Ik ben dus veel meer aan het bouwen dan dat ik dagelijks websites bezoek om de nieuwste technische snufjes te ontdekken. Natuurlijk ben ik geabonneerd op nieuwsbrieven en ga ik naar symposia, maar innovatie is nog niet aan de orde. Voor inspiratie kijk ik wel naar andere bedrijven met een abonnementsmodel, zoals Netflix en Spotify. Interessant is ook het Kobo Plus ebook-abonnement van bol.com.’

E-commerce

‘Het vakgebied is altijd enorm in beweging. Er zijn steeds meer spelers actief, er is volop concurrentie, het is een vechtmarkt. Daarnaast kent e-commerce geen grenzen. Consumenten weten grote buitenlandse webwinkels te vinden en het vertrouwen daarin groeit. Alibaba speelt een steeds grotere rol. Je leest alarmberichten over Amazon – dat bedrijf heeft maar heel kleine marges nodig, daar valt niet tegen te concurreren. Eci heeft dan het voordeel dat Nederland een vaste boekenprijs kent, het is de enige partij die boeken met korting mag verkopen.’

Shoppen

‘Ik ben niet zo’n shopper, maar áls ik iets koop, doe ik dat online. Bij kleding kijk ik bijvoorbeeld naar merken en zoek dan naar de koopjes. Ik kom trouwens uit een familie van middenstanders en heb naast mijn reguliere werk een eigen webshop: Romancoinshop.com, waar ik antieke Romeinse munten verkoop. Die munten koop ik zelf via online veilingen in diverse landen.

Boodschappen doe ik offline. Ik woon in Amsterdam, er zijn diverse supermarkten om de hoek en ik neem dan van alles mee wat ik anders niet zou kopen. En bovendien kijk ik ook hier naar de aanbiedingen – ik ben een echte Hollander, haha.’

Vrije tijd

‘Afgelopen mei ben ik gedebuteerd met een literaire roman, Hertstranen. Daar heb ik vijf jaar aan gewerkt, naast alle andere bezigheden. Ik ben nu bezig met mijn tweede boek. Verder heb ik een seizoenskaart voor Ajax, doe ik aan fitness, ga ik naar bioscoop en restaurants, en hou ik van reizen. Ik ga elk jaar met mijn vriendin een week of twee naar een verre bestemming. Volgend jaar wordt het Japan. De afgelopen jaren waren we al in onder meer Madagascar, Myanmar, Panama en Chili. Ik vind het bijzonder om ondergedompeld te zijn in een totaal andere cultuur.’

Triomf

‘Voor mijn opleiding Nima C heb ik een scriptie geschreven over de Bamboeclub, de kinderclub van het WNF. Daarmee heb ik de scriptieprijs gewonnen, dat was wel een persoonlijke triomf. Bovendien heb ik eraan meegewerkt dat het WNF naar 920.000 vaste donateurs is gebracht – dat was toen het hoogste aantal bij een goed doel.’

Guilty pleasure

‘Samen met een vriend ga ik naar bloedige B-films die zich bij voorkeur afspelen in de Oudheid, bijvoorbeeld 300, waarin koning Leonidas en een leger van 300 man vechten tegen de Perzen in 480 voor Christus. We liggen dan in een deuk om de slechte teksten en de overdaad aan bloed.’