In tegenstelling tot wat berichten in tal van media doen vermoeden, heeft keurmerkorganisatie Qshops geen grote bezwaren tegen de nieuwe algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org. 'Wij praten graag enthousiast en vrij tegen journalisten. Geluiden uit de markt worden dan wel eens ten onrechte voor de mening van Qshops aangezien', verklaart een woordvoerder aan Twinkle.
De nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org zijn onlangs door de Consumentenbond geaccordeerd en worden begin 2009 van kracht. Op zijn website meldde Thuiswinkel.org dat één van de consequenties is dat consumenten vanaf 1 januari niet kunnen worden verplicht meer dan 50 procent van het aankoopbedrag aan te betalen. Daarmee werd de suggestie gewekt dat het hier om een nieuwe regel gaat, terwijl de regeling identiek is aan wetgeving die al sinds 1992 van kracht is.
Uitsluitend vooruit betalen mag niet
Uitsluitend leveren tegen 100 procent vooruitbetaling is sinds dat jaar bij wet verboden. De webwinkelier mag weliswaar de optie bieden om alles in één keer vooruit te betalen, mits de klant er ook voor kan kiezen minder dan 50 procent vooruit te betalen, zoals bij betaling onder rembours.
Doodsteek
Voor ze helder hadden dat er op dit punt feitelijk geen nieuws was, maakten verschillende media melding van de visie van Qshops op de regeling. Onder de kop Nieuwe voorwaarden webwinkelen strop voor de branche haalde Emerce een niet bij naam genoemde woordvoerder van de keurmerkorganisatie aan. Quote: 'Die verplichting kan de doodsteek zijn voor de online verkoop, zeker bij kleine transacties.'
Andere media namen het nieuws over en kopten Thuiswinkel.org draait kleintjes de nek om (Zibb.nl en Elsevierretail.nl) of, genuanceerder, Kleine webwinkels vrezen toekomst (MarketingTribune).
Verkeerd begrepen
Navraag leert dat Qshops zich nu op het standpunt stelt dat het verkeerd is begrepen. Een woordvoerder: 'We zijn de afgelopen weken veelvuldig gebeld voor een reactie op de nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org. We hebben toen laten vallen dat een aantal van onze leden bang was dat er een hoop ging veranderen voor ze. Ze vreesden met name dat klanten die geregistreerd staan bij BKR uiteindelijk niet aan het tweede deel van hun betalingsverplichtingen zouden voldoen. Die ondernemers zagen het eind van hun webshop naderen.'
Niets nieuws onder de zon
Volgens de woordvoerder, die nadrukkelijk anoniem wenst te blijven, is ten onrechte de indruk ontstaan dat Qshops de nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org als een strop zag voor kleine webwinkeliers: 'We zijn verkeerd geïnterpreteerd en hebben geen grote bezwaren tegen de nieuwe algemene voorwaarden. En wat betreft die voorruitbetalingsregeling is er natuurlijk niets nieuws onder de zon.'
Leden juist gerustgesteld
In plaats van het vuurtje op te stoken, heeft Qshops verontrustte leden juist gerustgesteld, bezweert de woordvoerder: 'We wisten zelf wel dat het allemaal genuanceerder lag dan sommige webwinkeliers misschien vreesden en dus hebben we de zaak toegelicht aan ondernemers die zich meldden.'
Rectificatie
Waarom heeft Qshops dan geen rectificatie geëist? De woordvoerder, die ook na herhaald verzoek zijn anonimiteit niet wenst op te geven: 'Ach, ik had Emerce kunnen bellen. Maar daar zag ik het nut niet van in.'
"De woordvoerder, die ook na herhaald verzoek zijn anonimiteit niet wenst op te geven" Lekker geloofwaardig ben je dan zeg. Heb je iets te verbergen of zo? Blijkbaar!
Ik kan mij in genoemde voorwaarden als webwinkel niet vinden en met mij velen. Ik geloof dat dit zwaar onderschat wordt. Hoe kan er van ons verwacht worden dat wij als webwinkel terug in de tijd gaan door (al-dan-niet zogenaamd, tegen enorme extra kosten voor de consument en zodoende puur voor de vorm - want dat kan dan weer wel) remboursbetalingen te gaan aanbieden? Klaarblijkelijk zijn de daadwerkelijke kosten van een dergelijke betaalwijze niet onderzocht. Verder is deze betaalwijze niet meer van deze tijd. Los van het feit dat dit perspectief biedt voor een ander initiatief, http://www.ICMO.nl, moet een webwinkel vrijwillig de keuze maken om factuurbetalingen/remboursbetalingen aan te bieden.
Daarnaast een zichttermijn van 14 dagen? Laten we ajb wel onze prioriteiten correct stellen en klanten een service bieden waar consumenten recht op hebben (doen wij), maar wel de kerk in het midden van het dorp laten. Groet en succes met de verkopen.
Ik kan mij als kleine webshop eenmanszaak ook totaal niet vinden in de nieuwe regels. Service staat bij ons voorop, maar dit is wel erg doorgeslagen. Wie is er lid van het zgn onafhankelijk Thuiswinkel Waarborg? Alleen grote bedrijven die het kunnen betalen. Een workshop kost mij net zoveel als mijn weekomzet. En wat je dus ziet in steden: kleine ondernemingen gaan ten onder aan de grote ketens, zie je dus nu ook langzaam gebeuren. Ik kan geen dure incassobureau's betalen. Wij moeten nu al achter ons geld aan bij vooruitbetaling. En wat voor een voorraad moet je wel niet aanhouden bij een bedenktijd van 14 dagen! Wat een onzin. Een klant is toch wel in staat om in 7 werkdagen te bedenken of hij iets wil houden of niet? Bij remboursbetaling duurt het ca. 2 weken eer je je geld binnen hebt. Daarbij, bijna iedereen werkt door de week, de klant moet dus naar het postkantoor om te betalen. Bij ons blijft gewoon vooruitbetaling plicht.
Arme kleine webondernemer. Bekijk de lijst van aangesloten winkels bij Thuiswinkel.org 'ns goed. echt niet alleen maar grote bedrijven. veridpe je 'ns in de incassowereld. De bureaus zijn niet alleen maar duur.
Zoals gezegd voer ik een eenmanszaak, mijn dag bestaat uit inpakken, emails fotograferen, factureren, boekhouding, inkoop, marketing en nog veel maar zaken. Ik heb geen zin en tijd in incassobureau's en extra kosten. Ook wil ik deze meer meer meer consumptiemaatschappij sponsoren. Als je iets in de winkel koopt, betaal je ook direct. Heb je er geen geld voor, dan moet je vooral niet kopen.
Tsja, dan wens ik je veel succes. (Ook met het fotograferen van je e-mails)
o sorry, ik zie nu dat er waarschijnlijk een kommaatje mist. Ik dacht al: vreemde ondernemer die zijn e-mails fotografeert ;-)
Best collega thuiswinkeliers, Wat een onzinnige discussie inzake het zijn van een kleine of grote webwinkelier in relatie tot de algemene voorwaarden voor de thuiswinkelbranche. En ook of je nu veel omzet (volume of geld) hebt of weinig doet er simpel weg niet toe als het gaat om de discussie rond de algemene voorwaarden in onze branche. Als webwinkels is het zaak dat we beschikken over heldere en duidelijke spelregels die ook vooral voor de klanten acceptabel zijn. Een van de belangrijkste kernwaarden in het verkopen op afstand is: vertrouwen Dankzij die voorwaarden en een hoge kwaliteitsnorm qua veiligheid en ethiek (dit verdiend nog aandacht) is de toetredings-drepel tot onze brancheorganisatie groot genoeg om kwaadwillige buiten de deur te houden. We hebben nog veel te winnen in het verkopen op afstand, ondanks de al jaren sterke groei. Maar voorlopig wordt nog altijd meer dan 90% van de retail besteding buiten ons kanaal gedaan en met de heftige turbulentie in de economie hebben we de kans buiten proportioneel te groeien: The Battle of the Channels Dus als je er zin in hebt om mee te vechten om het aandeel binnen ons kanaal meer dan significant te laten groeien heb ik het navolgende advies: Zorg dat je voldoende onderscheidend vermogen hebt, om laag dreppelig consumenten bij je te laten kopen. (wat zijn de barrières die consumenten ervaren??? en neem ze weg) Zorg dat je voldoende bedrijfseconomisch fundament hebt en dat je voldoende rendement maakt om de groei bij te kunnen houden. Laat het klagen over aan de klein denkende en het groeien aan de groot denkende. Zorg ervoor dat je het waard ben om het Thuiswinkelwaarborg logo te mogen gebruiken, dus verkoop volgens de voorwaarden, wees eerlijk en klantgericht. Ik reken erop dat de Thuiswinkel.org deze normen streng gaat hanteren en wie niet mee doet.....good by! Veel wijsheid en succes toegewenst.
1. Keurmerk = meer gaan betalen voor een product wat blijkbaar niet goed verkoopt?
2. Waarom dan ineens een keurmerk? Omdat er dan andere mensen daaraan kunnen verdienen. Maar niet jij.
3. Keurmerken zijn nieuwe paddestoelen met zeer goede verdiensten.
Beste webwinkelier: laat die keurmerken links liggen. focus alleen op je dienst/product en markt.
@Piet, Voor mij komt jou reactie over alsof deze volledig uit rancune is geplaatst! Is er misschien iets voorgevallen met een keurmerk en jouw bedrijf??
Ik ben vanaf het begin aangesloten bij Thuiswinkel.org en hoor/lees veel positieve reacties van mijn klanten, veelal is het de hoofdreden om bij mij te kopen ipv bij mijn concurrent.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de focus op mijn diensten / producten en markt er niet is