Twinkle | Digital Commerce

Qshops: 'Geen moeite met voorwaarden Thuiswinkel.org'

2017-09-06
176130
  • [nieuws]
  • 2:26

In tegenstelling tot wat berichten in tal van media doen vermoeden, heeft keurmerkorganisatie Qshops geen grote bezwaren tegen de nieuwe algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org. 'Wij praten graag enthousiast en vrij tegen journalisten. Geluiden uit de markt worden dan wel eens ten onrechte voor de mening van Qshops aangezien', verklaart een woordvoerder aan Twinkle.

De nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org zijn onlangs door de Consumentenbond geaccordeerd en worden begin 2009 van kracht. Op zijn website meldde Thuiswinkel.org dat één van de consequenties is dat consumenten vanaf 1 januari niet kunnen worden verplicht meer dan 50 procent van het aankoopbedrag aan te betalen. Daarmee werd de suggestie gewekt dat het hier om een nieuwe regel gaat, terwijl de regeling identiek is aan wetgeving die al sinds 1992 van kracht is.

Uitsluitend vooruit betalen mag niet
Uitsluitend leveren tegen 100 procent vooruitbetaling is sinds dat jaar bij wet verboden. De webwinkelier mag weliswaar de optie bieden om alles in één keer vooruit te betalen, mits de klant er ook voor kan kiezen minder dan 50 procent vooruit te betalen, zoals bij betaling onder rembours.

Doodsteek
Voor ze helder hadden dat er op dit punt feitelijk geen nieuws was, maakten verschillende media melding van de visie van Qshops op de regeling. Onder de kop Nieuwe voorwaarden webwinkelen strop voor de branche haalde Emerce een niet bij naam genoemde woordvoerder van de keurmerkorganisatie aan. Quote: 'Die verplichting kan de doodsteek zijn voor de online verkoop, zeker bij kleine transacties.'

Andere media namen het nieuws over en kopten Thuiswinkel.org draait kleintjes de nek om (Zibb.nl en Elsevierretail.nl) of, genuanceerder, Kleine webwinkels vrezen toekomst (MarketingTribune).

Verkeerd begrepen
Navraag leert dat Qshops zich nu op het standpunt stelt dat het verkeerd is begrepen. Een woordvoerder: 'We zijn de afgelopen weken veelvuldig gebeld voor een reactie op de nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org. We hebben toen laten vallen dat een aantal van onze leden bang was dat er een hoop ging veranderen voor ze. Ze vreesden met name dat klanten die geregistreerd staan bij BKR uiteindelijk niet aan het tweede deel van hun betalingsverplichtingen zouden voldoen. Die ondernemers zagen het eind van hun webshop naderen.'

Niets nieuws onder de zon
Volgens de woordvoerder, die nadrukkelijk anoniem wenst te blijven, is ten onrechte de indruk ontstaan dat Qshops de nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org als een strop zag voor kleine webwinkeliers: 'We zijn verkeerd geïnterpreteerd en hebben geen grote bezwaren tegen de nieuwe algemene voorwaarden. En wat betreft die voorruitbetalingsregeling is er natuurlijk niets nieuws onder de zon.'

Leden juist gerustgesteld
In plaats van het vuurtje op te stoken, heeft Qshops verontrustte leden juist gerustgesteld, bezweert de woordvoerder: 'We wisten zelf wel dat het allemaal genuanceerder lag dan sommige webwinkeliers misschien vreesden en dus hebben we de zaak toegelicht aan ondernemers die zich meldden.'

Rectificatie
Waarom heeft Qshops dan geen rectificatie geëist? De woordvoerder, die ook na herhaald verzoek zijn anonimiteit niet wenst op te geven: 'Ach, ik had Emerce kunnen bellen. Maar daar zag ik het nut niet van in.'