Twinkle | Digital Commerce

‘Gemiddeld besteed bedrag fashion online hoger dan offline’

2017-11-08
180101
  • 2:28

Gino Thuij van GfK Panelservices Benelux gaf vorige week tijdens eFashion, georganiseerd door Emerce en Textilia, een blik op de ontwikkelingen van de online fashionmarkt. Hier leest u een samenvatting van zijn presentatie.

Tijdens zijn sessie ging Thuij allereerst in op de algemene ontwikkeling van e-commerce (in Nederland). Hieruit kwam onder meer naar voren dat Nederland, met 91 procent, de hoogste internetpenetratie heeft van de Europese Unie. En wat betreft het aantal online shoppers staat Nederland, met 67 procent, op plek drie van de EU.





Fashion
‘Wat besteedt een Nederlander gemiddeld aan kleding in fysieke winkels?’, vroeg Thuij vervolgens aan de zaal. Er werden bedragen van rond de duizend euro geroepen. Echter, in 2010 was het gemiddeld besteed bedrag per hoofd van de Nederlandse bevolking 637 euro. Dit bedrag is wel exclusief schoenen. Het gemiddeld besteed bedrag online aan kleding ligt een behoorlijk stuk lager: in 2010 gaf een Nederlander gemiddeld 44 euro uit aan fashion via het web (ook exclusief schoenen). ‘Dus ondanks dat fashion via het web booming is, word je als fashionretailer met deze verhoudingen wel weer even met beide benen op de grond gezet’, aldus Thuij tijdens zijn verhaal.

Van 10 naar 12 euro
De cijfers uit het eerste kwartaal van dit jaar duiden op een positieve ontwikkeling van de online bestedingen aan fashion. Zo steeg het gemiddeld bestede bedrag (per Nederlander) aan fashion online van 10 euro in Q1 van 2010 tot 12 euro in Q1 van dit jaar. Ook wat betreft het online bestedingsgedrag bij schoenen is er een flinke stijging te zien. In Q1 van dit jaar lag het gemiddeld besteed bedrag aan schoenen via het web op 2,73 euro, waar dit vorig jaar in dezelfde periode nog 1,62 was.



Schoenen
De schoenenmarkt groeit dan ook het snelst binnen de fashionbranche, laat Thuij weten, gevolgd door herenmode. Het gemiddeld besteed bedrag aan schoenen ligt online ook hoger dan offline, met een verschil van 15 procent. Zo spenderen Nederlandse consumenten gemiddeld 50,84 euro per paar aan schoenen via het web, en 45,18 euro aan schoenen via fysieke winkels. Ook bij fashion ligt het gemiddeld besteed bedrag per item online hoger dan offline.





Online vs. offline
72 procent van de fashion kopers oriënteert zich online voor een aankoop in een fysieke winkel. Hieruit kun je dus opmaken, zo stelt Thuij in zijn sessie, dat het van groot belang is om een goede website of -shop te hebben, alleen al als oriëntatiekanaal.



Aanbevelingen
Ondanks dat de fashionmarkt groeit, is de concurrentie binnen deze branche groot. Wat zijn nu de succesfactoren en hoe kunt u zich onderscheiden ten opzichte van alle concurrenten? Tijdens de presentatie werden onder meer de volgende aanbevelingen gedaan:

  • Zet langetermijnrelaties op
  • Werk met een goed CRM-systeem
  • Individualiseer het aanbod
  • Breid het aanbodpakket uit
  • Stuur op klantwaarde(drijvers) / positionering
  • Beleving is key, dus bouw aan uw merk
  • Houd continu inzicht in het koopbeslissingsproces van uw doelgroep

Bron: GfK Panelservices