Een vrijdagmiddag in Amsterdam. Vanuit café De Weesper wordt gebeld. "Met iDeal? Ja hallow, Jip van Z. hier. Ik ben handelaar en me maat zei: 'Je mos nou maar 's binnenlopen. Cashen en daarna met de poet naar Brazilië.' Zelf dacht ik dus aan iPhones zonder simloc. Die dingen bestaan helemaal niet, maar daar gaat het nou niet om."
"Nou meneer Van Z., dat weet ik niet hoor, daar gaan wij niet over. Wij kijken uiteraard wel even naar uw webshop, maar zolang bij wijze van spreken de kleurtjes niet vloeken, krijgt u van ons een contract. En eeh ... maakt u zich over dat cashen maar geen zorgen. Want u weet: iDeal geeft de zekerheid dat uw klant sowieso eerst heeft betaald. En het allermooiste voor u: de betalingen zijn onherroepelijk."
Jip van Z. wist 't wel: elke webwinkelier krijgt een contract. Hij dus ook. Die 'controle' is een wassen neus.
Zelf kan ik er over meepraten. Zo heb ik 'ns namens een klant een shop bij iDeal aangeboden waarvan de pagina's 'Wie zijn wij' en 'Contact' nog niet ingevuld waren. Gewoon vergeten. Maar een paar uur later had ik wel dat contract. Verbaasd als ik was, heb Ik er toen maar eens naar gevraagd, bij iDeal (ING). "We checken of de shop voldoet aan de wetgeving. Het aanbieden van kansspelen bijvoorbeeld mag natuurlijk niet. Gewoon, een paar algemene criteria." Gewoon. Algemeen. Maar intussen kreeg zo'n Van Z. wel dat logo op z'n shop. Is dat erg? Ik meen van wel.
Een paar weken later, vanaf een schoolplein ergens in Ermelo. "Met de Postbank spreekt u".
"Dag meneer, u spreekt met Janneke. Ik ben 12. Ik heb bij u een kinderspaarrekening, maar ik wil nu graag via internet al mijn centjes opmaken. Bijvoorbeeld aan een iPhone zonder zo'n simdinges. Kan dat?"
"Ja hoor Janneke, je gaat gewoon internetbankieren. MijnPostbank.nl heet dat bij ons. Kun je helemaal zelf via internet aanvragen, makkelijk hè? Daarna kun je bij elke webwinkel net zoveel centjes opmaken als jij wilt. Maar betaal dan wel via iDeal hoor Janneke. Want je weet: IDeal is veilig en vertrouwd. Net zo veilig als ons internetbankieren!"
Janneke was overtuigd. Ze had 't immers al bij diverse webwinkels gezien. Bijvoorbeeld hier, of hier. Nee, met iDeal kon haar niks gebeuren. Het is net pinnen! Toch? Niet dan?
Nee, helemaal niet. Want intussen weten we dat mogelijk honderden mensen door Van Z. zijn opgelicht. Waarvan velen (volgens de berichten) met iDeal betaalden. En ook al gaat dat bij 99,9 % van alle shops wèl goed - zoiets komt dan groot in beeld. En dat is bad news voor alle webwinkels. Een collega-winkelier schrijft: "Elke keer als er publicaties zijn over oplichting hebben wij (en anderen ook denk ik) er last van. Je ziet echt een dip in de verkopen."
Het is net pinnen? Beste Currence: stop die onzin toch eens. Stop dit soort misleidende vergelijkingen. Wel eens gepind en zonder iPhone de winkel uitgelopen? Nou dan. iDeal is niets anders dan een bankoverschrijving. Dus stop ermee om het publiek te laten geloven dat een betaling via iDeal per definitie veilig is. Technisch ja, dat zal wel. Maar voor de rest? Alle mensen die Van Z. betaalden met een creditcard lachen zich rot: oplichting? Storneren s.v.p! Charge back! Tja. Als iDeal dat nou ook eens zou regelen, ja dan ...
iDeal is fantastisch. Het is een zegen voor onze markt. iDeal is gemakkelijk en snel. Wie met iDeal betaalt, heeft z'n bestelling eerder in huis dan met andere methoden. En zo kan ik nog wel even door gaan. Maar 't is niet veiliger.
Door consumenten iets anders voor te spiegelen, wordt iDeal juist kwetsbaar. Aan de ene kant gunt men iedere winkelier een contract, en aan de andere kant laat men de consument, bewust of niet, geloven dat iDeal een soort keurmerk is. Waarom konden zoveel mensen door Van Z. worden opgelicht? Iemand schreef: "Klanten dachten dat de simloc-vrije iPhone legitiem was omdat de betaling via iDeal ging." De spijker op z'n kop.
Collega-blogger Ploos-Van Amstel verwoordde het zo: "Met iDeal kun je vertrouwd en veilig afrekenen. Althans dat zegt de website. Maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat ik geen product kreeg. Ik vind iDeal dus niet zo vertrouwd en niet veilig! Klaarblijkelijk kan iedereen zich zo maar aansluiten. Maar dat vertrouwde, door banken uitgegeven iDeal-logo mag natuurlijk nooit een cover-up worden voor 'door banken geautoriseerde' flessentrekkerij."
In mijn woorden: we willen graag dat nog veel meer mensen webwinkelen net zo gewoon gaan vinden als boodschappen doen om de hoek. Het vertrouwen van de consument in iDeal is cruciaal. Misbruik en negatieve publiciteit is dan onhandig. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. De instanties voor wie hier een belangrijke rol is weggelegd zijn Currence en de banken. Als poortwachter, als aanjager en als hersteller van 'bedrijfsongevalletjes'. Maar juist zij laten het te vaak afweten of kijken elkaar alleen maar aan.
iDeal wil graag een internationaal draagvlak. Ik hoop van harte dat 't lukt, maar ik schat zo in dat 't buitenland dan eerst kijkt of de thuismarkt goed functioneert. Puntjes van aandacht:
1. Echte controle aan de poort van webwinkeliers. En om de paar maanden checken of de shop niet plotseling toch paddo's verkoopt (waarom zie ik zoveel illegale (!) goksites waar je met iDeal kunt betalen?). Want het kaf moet van het koren gescheiden worden. Alleen dat voorkomt een negatief marktimago.
2. Leeftijdscontrole. Makkelijk te regelen, voor die gezamenlijke banken. Nu kan een minderjarige, alleen op grond van het feit dat hij of zij al een rekening heeft, zomaar over bijvoorbeeld MijnPostbank en dus over iDeal beschikken. Daar ben ik als ouder niet blij mee. Leeftijdscontrole. Daarmee lossen we en passant een ander probleem op: het voorkomen van de online verkoop van alcohol aan minderjarigen. Technisch kan het simpel: naast de order-ID kan er door de shop ook een leeftijds-ID (+ of -16) naar IDeal gestuurd worden. Is de consument -16? Dan gaat de transactie niet door.
3. De voorlichting moet genuanceerder en gecontroleerder. Het is mij sowieso al een doorn in het oog dat een rijke club als Currence zo weinig uitgeeft aan marketing. Liever laten ze dat door ons winkeliers doen. Lekker goedkoop. Maar gevaarlijk. Veel winkeliers beloven, te goeder trouw, namens iDeal de gekste dingen. Dat het net pinnen is, bijvoorbeeld.
4. iDeal moet actiever communiceren met z'n klanten, de webwinkeliers. Over updates, verbeteringen, nieuwe features. Want waarom moet ik via sites van derden lezen dat er bijvoorbeeld zowel via batch als per transactie uitbetaald kan worden? Of dat een order-ID bij iDeal kleiner dan of gelijk aan 16 posities moet zijn (zonder vreemde tekens)?
5. Een betere match tussen de informatie die de shop meegeeft, en de informatie die ik zie op afschriften. Online of op papier. Vooral indien het een batch is over meerdere dagen, is het credo: zoek het maar uit. Letterlijk.
6. Een standaard, uniforme iDeal-escrow (een soort tussenrekening waar het geld blijft staan totdat de klant z'n spullen heeft) of een standaard niet-goed-geld-terug-garantie voor elke consument. Zoals credit card-maatschappijen dat ook kunnen regelen.
7. Sneller uitbetalen aan de merchant (valutering). Zelfs bij een tarief van 75 cent duurt 't nog te lang. Why? Nog geen breedband? Na 17.00 uur gesloten? SEPA zal hier ongetwijfeld wat aan doen, maar liever had ik gezien dat de gezamenlijke banken zelf tot 't besef komen dat 't alweer 39 jaar gelden is dat de eerste mens op de maan landde.
8. De tarieven moeten en kunnen over de hele linie omlaag. En transparanter. 75 cent per transactie (Postbank) voor een kleine shop? Waar is dat op gebaseerd?
Tip: WeDeal (PayDutchGroup/Fortis) komt met een flat fee van ... 29 cent. En 0 euri vaste maandkosten! Net wat een niche-shop nodig heeft. Zolang ze maar 20 dagen over uw geld mogen beschikken. Who cares? Dat is nauwelijks langer dan die valuteringsperiode waar ik het net over had. En nog mooier: WeDeal biedt ook combinaties mèt een escrow.
Het kan dus allemaal wel, Janneke! Maar pas op hoor. Eerst 3 x kloppen! Dan kan Jip je centjes niet meer afpakken. Volgens de banken. Nog een tip Janneke? Hang meteen wat knoflook aan je PC, dan blijven de hackers ook weg. Want je weet: met knoflook kun je veilig en vertrouwd internetten.
Tja WeDeal 29 cent. Klinkt mooi, maar helaas iets te mooi om waar te zijn. De 29 cent is namelijk niet inclusief bancaire kosten. En dan betaal je al snel 90 cent voor een iDeal transactie. Das toch best duur. En om 20 dagen op mijn geld te wachten vind ik al helemaal absurd! Ik gebruik nu Multisafepay en betaal maar 49 cent voor iDeal (en hier komen geen kosten meer bij) en ik kan iedere dag mijn geld laten uitbetalen.
Prachtig stuk, ben het er helemaal mee eens. De iPhone-affaire laat zien dat iDeal voor consumenten een stuk minder veilig is dan gewoon betalen met een creditcard. Het is duidelijk uitgedacht vanuit de techniek en de banken zelf en niet vanuit de klant. Ik heb er in elk geval 1 ding van geleerd: voortaan betaal ik alles weer met creditcard en ga ik nooit meer iDeal gebruiken. Dan krijg ik tenminste mijn geld gewoon terug bij wanprestaties van een webshop en zo ben ik als consument beter af! Daaaag iDeal....
Arno, ik heb zelf geen bindingen whatsoever met WeDeal dus ik kan er niet echt over oordelen, over die bijkomende kosten. Maar ik vraag me toch af: hoe kom jij aan zulke bankosten per transactie? Een Postbankrekening kost 5 euri per kwartaal en als je Ideal per batch laat bijschrijven kost dat ook nog eens bijna niks. Dus mij lijkt het dat wat je zegt los staat van een PSP zoals WeDeal, je hebt gewoon een dure bank?
@Arno: waar lees je dat die 29 cent excl. bancaire kosten is? Ik nergens iig. Ik heb het nog eens even nagevraagd en hoop snel reactie te krijgen. Al is het zonder bancaire kosten, die zijn echt geen 61 cent zoals jij beweert. Overigens is Multisafepay misschien wel 'goedkoop' maar de klant moet bij multisafepay een account aanmaken alvorens te kunnen betalen, waardoor je conversie enkele tot misschien wel tientallen procenten zal instorten afhankelijk van je product. Dat is dat goedkope tarief van 49 cent mij absoluut niet waard.
Hallo Martin, hartelijk dank voor het aansnijden van de cruciale vraag voor elke ambitieuze webwinkelier. Waarom is nu juist de consument zo belangrijk als het gaat om verkopen op het internet?
Nieuwe succesvolle Nederlandse webwinkeliers danken hun groei aan de sterke aandacht voor de consument in alles wat ze doen. Immers de consument van vandaag is goed geinformeerd, genetwerkt, en heeft door het internet wereldwijd keuze. Het goede nieuws: PayPal is een toonaangevende online betaaldienst die 10 jaar geleden speciaal is bedacht voor het internet en de consument. Met je eigen bank/ giro rekening of credit card? Niet goed geld terug? Internationaal? Allemaal al mogelijk. PayPal hoort dus thuis in de groeistrategie van elke professionele webondernemer in Nederland.
Hoe zit dat precies? De consument geniet met PayPal zeg maar van �een betere deal�. Meer gemak, meer zekerheid, en meer relevante aanbiedingen. Meer gemak. Want je opent een PayPal rekening, koppelt hieraan je eigen bank/giro rekening en/of je credit card en je kunt vandaag al direct shoppen bij honderdduizenden webwinkels in Nederland en andere landen (meer dan 190 landen). Meer zekerheid. De consument hoeft zijn financiele gegevens niet telkens met derden te delen wat heel veel vertrouwen geeft. Uniek is de geschillenbemiddeling en kopersbescherming van PayPal, zolang voldaan aan een aantal redelijke voorwaarden. Niet goed? Geld terug! (Luister ook naar een Radio 1 Online interview (dd 12 augustus 2008) over de opgelichte consumenten die dachten een iPhone te hebben gekocht en die nu hun geld kwijt zijn: http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/tros/radioonline/20080812-20.wma?start=43:05). Meer relevante aanbiedingen. PayPal werkt nauw samen met webwinkeliers om voor consumenten interessante deals te regelen.
Wat betekenen al die voordelen voor een consument nu voor de professionele Nederlandse webwinkelier? Die profiteert want meer bezoekers, meer kopers, meer betalers, en dus meer omzet. Ga voor meer informatie naar http://www.paypal-promo.nl
Ingewikkelde materie in Jip en Janneke taal uitleggen is hier uitermate goed gelukt. Leuk stuk Martin!
@Robbert, dat stukje reclametaal van je klinkt allemaal heel leuk, maar PayPal is gewoon nog altijd een dure betaalmethode, ze pakken gewoon 3 a 4% + een vast transactiebedrag, je zou dus kunnen stellen dat PayPal misschien wel de duurste betaalmethode op internet is. Verder is het PayPal systeem vaak traag, overbelast en ze zijn slecht bereikbaar voor vragen.
Ik zal niet ontkennen dat PayPal een mooi systeem is; het werkt namelijk prima en het concept is super, maar naar mijn mening zeker geen potentiele kanshebber om de (Nederlandse) webshop betaalmarkt over te nemen.
Daar komt nog bij dat het push en pull is. Maar als ik nu even als consument reageer, kan ik me niet herinneren dat ik ooit een commercial van Paypal tegenkwam die mij vertelde wat dat is. Of wou je dat op onze (winkeliers) kosten laten doen?
Hallo Marcel, Martin,
Ik ben blij dat jullie PayPal een 'mooi systeem' en 'super concept' vinden en dat het volgens jullie 'prima werkt'. Dat vinden wij ook en het brengt dus veel voordelen voor consumenten en webwinkeliers. Jullie noemen ook een aantal zaken waar PayPal minder in zou uitblinken. Integendeel durf ik te beweren en laat me hier kort op ingaan.
Een voordeel van het push & pull systeem van PayPal is meer zekerheid voor consument webwinkelier. Wanneer bijvoorbeeld een banksysteem 'down' gaat - wat helaas af en toe gebeurt - kan de status van een transactie onduidelijk worden. Met PayPal wordt deze transactie keurig bewaard en krijgen consument en webwinkelier nog steeds een duidelijke bevestiging met betrekking tot de transactie. Er ontstaat geen noemenswaardige vertraging voor de verwerking van de transactie. De PayPal website kan soms wat traag laden maar dat heeft niets van doen met de betaaldienst.
Als enige in de markt biedt PayPal een klantenservice die is gespecialiseerd in e-commerce (online betalen is al 10 jaar ons vak). Je kunt zelf snel een antwoord op veelgestelde vragen vinden. Als je verdere ondersteuning nodig hebt, kun je contact opnemen met de klantenservice van PayPal door te emailen of bellen via 0900 265 8950 (0,10 EUR per minuut). Over het algemeen is de bereikbaarheid dus 'goed'. Responstijden zijn wel afhankelijk van de aard en complexiteit van een vraag.
Wisten jullie dat PayPal al actief met webwinkeliers aan co-marketing richting consumenten doet om hun omzet te vergroten? Via gerichte emails met unieke, aantrekkelijke aanbiedingen voor consumenten. Maar ook door het aanbieden van een unieke, gratis kadobonnen functionaliteit die een webwinkelier zelf kan inrichten en integreren in zijn webwinkel.
Onze prijzen kunnen interessant zijn voor webwinkeliers want we berekenen geen start- of maandelijkse kosten en bieden een grote varieteit aan betaaltypen aan (abonnementen, micro-betalingen, facturen, etc). Door een variabel (standaard tussen 1,5-3,4%) en vast gedeelte in een tarief profiteert de webwinkelier eigenlijk dubbel bij een omzet groei: meer omzet en ook lagere kosten. Omdat het tarief geldt voor Europa vormen de nationale grenzen al lang geen belemmering meer. Lees hier ook eens verder: http://www.zoomz.nl/archief/tiptop-paypal-versus-ideal/.
Tenslotte, PayPal wil vooral klanten en experts overtuigen van de unieke voordelen voor de consument en hoe webwinkeliers zo meer omzet kunnen behalen. Hoe goed we dat doen zal uiteindelijk bepalen wat onze plek in de Nederlandse markt is!
[Om 100% transparant te zijn in onze dialoog: per 1 april werk ik voor PayPal als marketing directeur. Sinds 1995 ben ik werkzaam in e-commerce (retail), mobiele diensten, en marketing]
Beste Robbert, 1-Nergens noem ik paypal een een 'mooi systeem' of een 'super concept'. 2-Je hebt het voortdurend over push en pull. Maar op welke manier informeer je naar of communiceer je rechtstreeks met consumenten? Nog nooit gezien. In retail is het gebruikelijk dat je artikel pas op de toonbank staat, of in het schap op ooghoogte, als je als leverancier bereid bent om te adverteren. Ik denk niet dat veel winkeliers bereid zijn om paypal aan te bieden als jijzelf niet de moeite neemt om de consument te vertellen wat 't is. Aan ons hoef je het niet uit te leggen. Zorg maar eens dat de consument er om vraagt.
Hallo Martin,
1. Dat was Marcel! 2. Jawel hoor. We geloven alleen niet dat de consument (en webwinkelier) in het huidige tijdperk op de zoveelste spectaculaire tv reclame zit te wachten (push). Wat we wel geloven is spectaculaire en relevante deals voor consumenten samen met professionele webwinkeliers. Liefst met korte informatie over PayPal in de webwinkel zoals de webwinkelier dat zelf wil neerzetten of een landing page. Zo raken consumenten op een relevante en vertrouwde manier beter bekend met de concrete voordelen PayPal en het stimuleert omzetgroei bij webwinkeliers. We doen dat al jaren succesvol met ebay door middel van nationale en internationale 'coupon' campagnes en een heldere informatiepagina in hun website. We nodigen webwinkeliers die uit nog niet met ons in gesprek zijn om hetzelfde met PayPal te gaan doen door bv. zelf de unieke cadeaubonnen functionaliteit te integreren of samen een mooie 'deal' te ontwikkelen.
Robbert, ten eerste bedankt voor je uitgebreide reactie. Sportief om te reageren iig.
Ik heb de ervaring (als webwinkelier) dat de support ver te zoeken is bij PayPal. Onduidelijke, bureaucratische en ook trage reacties reacties op e-mails en telefonisch zijn jullie al helemaal niet te bereiken. MIsschien voor de consument maar zeker niet voor de webwinkelier. Daarnaast zeg je dat de paypal site 'soms' wat traag is, maar ik heb geen dag gezien dat de paypal site niet traag is. Wat me het meeste steekt zijn gewoon de tarieven, ik betaal 3 tot 4% voor de transacties, belachelijk duur gewoon. En samenwerking met webshops? Ik merk er niets van. Super concept: Ja. Mooi systeem: Ja. Perfect: Alles behalve.
Sportief? Gewoon reclame maken!
Grappig dat de discussie zich verplaatst naar PayPal. Als webwinkelier kan Ã?Âk zeggen dat ik (tot dusver) enkel goede ervaringen heb wat betreft de telefonische bereikbaarheid en de medewerking die ik kreeg. Helaas is PayPal inderdaad prijzig. Alleen dÃ?¡t al is voor mij als webwinkelier een reden om iDeal meer te promoten dan PayPal. Desondanks is iDeal ook alles behalve goedkoop en zouden de transactiekosten best eens op de schop kunnen lijkt me. Multisafepay is inderdaad wat betreft kosten écht een stuk interessanter, maar ook ik weiger het in te zetten om dezelfde reden als Marcel noemt. Klanten besluiten hun gegevens aan mijn bedrijf toe te vertrouwen en vervolgens willen ze gaan afrekenen en blijk ik alles doodleuk (inclusief aankoopgegevens) door te spelen naar een derde partij? No way! Het vertrouwen van mijn klanten -immers het bestaansrecht van mijn winkel- is me meer waard dan het financiële voordeel voor iDeal-transacties die Multisafepay biedt.
Richard, dit is echt een interessant punt dat je naar voren brengt. Van die privacy.
Antwoord van WeDEAL:
Een transactie prijs bestaat vaak uit vele soorten kosten van PSP's (setup/maandelijks/transactie), de betaalmethode zelf (iDEAL), uitbetaalkosten en bankafschriftkosten. WeDEAL staat los van een PSP of bank. WeDEAL is leverancier van iDEAL en onze prijzen hebben dus puur betrekking op iDEAL. Bij WeDeal betaalt de webwinkel GEEN setup, GEEN maandkosten en slechts 0,29 per iDEAL-transactie. De uitbetaling vindt na 20 dagen plaats in een batch en 1 batch kost 1 euro. Dus 100 iDEAL-transacties op 1 dag kost 100*�0,29 + �1 batch uitbetaling = �30,-- is � 0,30 per transactie!!! Werkt u via een PSP of brengt uw bank extra kosten in rekening dan gaat dat buiten WeDEAL om. Dat verder niet uit voor het vergelijken van de iDEAL-transactie kosten. En bedenk: de merchant heeft bij WeDeal dus alleen iDEAL kosten als er betalingen zijn!
Zeer interessant dit weDEAL, als webwinkelier zijn wij altijd op zoek naar een oplossing om klanten goedkoop te kunnen laten betalen!
Nog zeker 40% van de mensen kiest voor 'vooruitbetalen' omdat ze dit via hun eigen internetbankierenprogramma kunnen doen en de kleine webwinkelier hiervoor geen extra kosten aan de klant hoeft door te berekenen.. Nadeel is echter dat de conversie veel lager ligt; een oplossing als b.v. iDEAL is eigenlijk de meeste ideale voor de Nederlandse markt, maar tot op heden alleen goed betaalbaar voor Wehkamp en dat soort megapartijen, die niet alleen door het grote transactievolume flinke kortingen krijgen maar door hun grootste omzet de kosten, die al laag waren, ook nog eens kunnen webpoetsen. De kleine webwinkelier kan onmogelijk de kosten wegpoetsen omdat deze tussen de 70 cent en 1 euro liggen en in het geval van PayPal soms zelfs op meerdere euro's.. dus zijn we geforceerd de klant een bijdrage in de betaling te vragen die eigenlijk veel te hoog ligt. Voor ideal 75 cent, PayPal 1 euro, of als je verstandig bent 3%, eenmalige machtiging 1 euro..etc.
Wij gaan iig ZEKER aan de gang met weDEAL om te kijken of het wat is, en laten hier nog even wat weten.
Nou nou Marcel en Marc, zo kan-ie wel weer. Hebben jullie al een relatie? Het lijkt hier wel Gordon en Joling over de vloer ..
@Martin: bedankt voor je zeer boeiende en informatieve reactie!
Het was niet de bedoeling om persoonlijk te zijn Marc. Wat ik eigenlijk moest zeggen: laten we er geen chat van maken waarbij ongebreideld reclame wordt gemaakt. Bovendien missen we daarvoor teveel gespreks-deelnemers, zoals Buckaroo. Dit blogje ging vooral over vertrouwen, nieyt over tarieven. Een laag tarief is maar een heel klein onderdeel van het succes dat je als webshop kunt hebben. Vertrouwen is minstens zo belangrijk, en juist dat raakt in deze discussie uit beeld. En wat dat tarief betreft: ergens ligt hier een weg voor een partij die namens alle webshops met de banken onderhandelt. Dat kan Thuiswinkel zijn, maar ook een nieuw bedrijf, een soort UnitedConsumers (UnitedShops) zou dat kunnen?
Die paar gesprekspartners die we hier hebben gezien tot dusver zijn naar mijn mening wel interessante, met boeiende punten en visies m.b.t. actuele problematiek waar alle webwinkeliers mee te maken hebben; kosten laag houden en conversie hoog.
Kostenfactor is naar mijn mening dus niet een klein deel van het 'probleem'. En reclametaal, ergens begrijp ik waarom je dat zegt (zeker mbt de eerder geuitte reclameposts van PayPal), maar m.b.t weDEAL zeker niet: Ik denk dat als wedeal waar maakt wat ze beloven we heel wat veranderingen gaan zien in betalingsland, een vrij belangrijke ontwikkeling dus! Want hoe gaat buckaroo hier op reageren, of ogone, etc. etc. ! Allemaal erg interessant, actueel en met een relatie tot het artikel hierboven. Leuke discussie op een plek waar hij thuishoort; op twinkle!
... Dus komt allen naar de Thuiswinkel Update op 30 sept. Een van de sprekers: "Op basis van onderzoek ... antwoord op de volgende vragen: Welke methoden biedt de succevolle winkelier aan? Wat zijn de kosten? Etc." (uit de folder)
Eh, ik ben eens gaan kijken maar de genoemde bedragen bij multisafepay moeten toch iets genuanceerd worden gezien: http://www.multisafepay.com/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=64
Net als iDeal is bijvoorbeeld ook Ogone gewend om vanuit zichzelf te denken: veiligheid is een issue dat een technische aanpak vereist. Dat de consument deze technische beveiliging als iets vanzelfsprekends ervaart en juist meer voorlichting wil over het 'herkennen van frauduleuze aanbieders', of juist meer vewacht van ballotage, gaat er bij dergelijke partijen niet in. Getuige ook de volgende tekst die Ogone onder merchants verspreidt met de suggestie: 'zet dit op uw shop'. Ogone schrijft: "De transacties die worden verricht op $naam van uw website$, worden beveiligd door het betaalsysteem Ogone (http://www.ogone.com). Alle informatie die wordt uitgewisseld voor de uitvoering van de betaling, wordt gecodeerd via het SSL-protocol. Deze gegevens kunnen niet worden opgespoord, onderschept of gebruikt door derden. Ze worden ook niet bewaard in onze computersystemen. Ogone is een technische dienstverlener en neemt geen betwistingen in verband met de bestellingen op zich. Deze moeten rechtstreeks met $naam van uw website$ en/of uw bank worden geregeld." Als ik dit als consument zou lezen, zou ik JUIST gaan nadenken. En nadenken is niet goed. Ze moeten kopen.
Dankzij de reacties o.a. van Paypal heb ik een kostenverlaging van 0,5% op hun tarieven! Had ik dat eerder geweten!!! Met dank, heren!
Henri: leg uit, svp
@henri: die vat ik niet.. je hebt paypal gebeld en gezegd: ik betaal eigenlijk schandalig veel kosten bij jullie, waarop zij antwoordden: ja, we zijn idd schandalig duur! maar om de pijn te verzachten heb je hier 0.5% korting?
:-)) Nee, niet zo. Even goed zoeken op hun site: https://www.paypal.com/nl/cgi-bin/webscr?cmd=_display-receiving-fees-outside&countries= Vanaf E 2500,- omzet 0,5% korting (2,9% dus), volgende staffel is E 10.000,- (2,3%) enzovoort. Ik wist dit niet!
Henri moet je dan daarzo zelf je omzet/staffel in de gaten houden en aan de bel trekken om geld terug ter krijgen?
Nee gelukkig niet. De 'korting' op het tarief wordt automatisch berekend en bepaald over de omzet laatste maand. Je krijgt geen geld terug. Ipv de 3,4% wordt er vanaf het moment van goedkeuren door PP een ander tarief gerekend voor de betalingen die je ontvangt, gebaseerd op omzet laatste maand. De aanmelding is eenmalig en letterlijk 1 muisklik (je moet voldoen aan een paar voorwaarden die PP direct checkt, er mogen geen 'onderzoeken' lopen op je account (?) en je moet minimaal E 2500,- per maand omzetten en vervolgens, bij voldoen aan de voorwaarden, krijg je een bevestigingsemail. Ik krijg nu de 'Merchant Rates' ipv de standaard rates berekend. Nogmaals, dit is nieuw voor me en had ik het eerder geweten, had ik reeds duizenden Euro's meer winst gemaakt!
Nou, in ieder geval erg nuttige info voor anderen ook. Thanx.
Sinds kort zijn wij bezig met de bouw van een nieuwe website. Na al het technische werk, wat ik heb uitbesteed aan een webdesigner, werd mij geadviseerd om eens met PayPal contact op te nemen om online betalingen te kunnen accepteren.
Dus ik contact opgenomen met 0800-2659222, de development afdeling van PayPal. Alle informatie gekregen die ik nodig had, duidelijk en vriendelijk te woord gestaan, kortom iets wat je nog weinig ziet! 2 dagen na contact te hebben gehad is de betaalmogelijkheid geintegreerd en heb zojuist mijn eerste betaling binnen gehad !
Mijn dank gaat dan ook uit naar Jack Lubbers en Daniel Zuidema van PayPal, die mij hier fantastisch mee hebben geholpen!
GA ZO DOOR !!!