Twinkle | Digital Commerce

Jip en Janneke bellen met iDeal

2017-05-26
170130
  • 6:21

Een vrijdagmiddag in Amsterdam. Vanuit café De Weesper wordt gebeld. "Met iDeal? Ja hallow, Jip van Z. hier. Ik ben handelaar en me maat zei: 'Je mos nou maar 's binnenlopen. Cashen en daarna met de poet naar Brazilië.' Zelf dacht ik dus aan iPhones zonder simloc. Die dingen bestaan helemaal niet, maar daar gaat het nou niet om."

"Nou meneer Van Z., dat weet ik niet hoor, daar gaan wij niet over. Wij kijken uiteraard wel even naar uw webshop, maar zolang bij wijze van spreken de kleurtjes niet vloeken, krijgt u van ons een contract. En eeh ... maakt u zich over dat cashen maar geen zorgen. Want u weet: iDeal geeft de zekerheid dat uw klant sowieso eerst heeft betaald. En het allermooiste voor u: de betalingen zijn onherroepelijk."

Jip van Z. wist 't wel: elke webwinkelier krijgt een contract. Hij dus ook. Die 'controle' is een wassen neus.

Zelf kan ik er over meepraten. Zo heb ik 'ns namens een klant een shop bij iDeal aangeboden waarvan de pagina's 'Wie zijn wij' en 'Contact' nog niet ingevuld waren. Gewoon vergeten. Maar een paar uur later had ik wel dat contract. Verbaasd als ik was, heb Ik er toen maar eens naar gevraagd, bij iDeal (ING). "We checken of de shop voldoet aan de wetgeving. Het aanbieden van kansspelen bijvoorbeeld mag natuurlijk niet. Gewoon, een paar algemene criteria." Gewoon. Algemeen. Maar intussen kreeg zo'n Van Z. wel dat logo op z'n shop. Is dat erg? Ik meen van wel.

Een paar weken later, vanaf een schoolplein ergens in Ermelo. "Met de Postbank spreekt u".

"Dag meneer, u spreekt met Janneke. Ik ben 12. Ik heb bij u een kinderspaarrekening, maar ik wil nu graag via internet al mijn centjes opmaken. Bijvoorbeeld aan een iPhone zonder zo'n simdinges. Kan dat?"

"Ja hoor Janneke, je gaat gewoon internetbankieren. MijnPostbank.nl heet dat bij ons. Kun je helemaal zelf via internet aanvragen, makkelijk hè? Daarna kun je bij elke webwinkel net zoveel centjes opmaken als jij wilt. Maar betaal dan wel via iDeal hoor Janneke. Want je weet: IDeal is veilig en vertrouwd. Net zo veilig als ons internetbankieren!"

Janneke was overtuigd. Ze had 't immers al bij diverse webwinkels gezien. Bijvoorbeeld hier, of hier. Nee, met iDeal kon haar niks gebeuren. Het is net pinnen! Toch? Niet dan?

Nee, helemaal niet. Want intussen weten we dat mogelijk honderden mensen door Van Z. zijn opgelicht. Waarvan velen (volgens de berichten) met iDeal betaalden. En ook al gaat dat bij 99,9 % van alle shops wèl goed - zoiets komt dan groot in beeld. En dat is bad news voor alle webwinkels. Een collega-winkelier schrijft: "Elke keer als er publicaties zijn over oplichting hebben wij (en anderen ook denk ik) er last van. Je ziet echt een dip in de verkopen."

Het is net pinnen? Beste Currence: stop die onzin toch eens. Stop dit soort misleidende vergelijkingen. Wel eens gepind en zonder iPhone de winkel uitgelopen? Nou dan. iDeal is niets anders dan een bankoverschrijving. Dus stop ermee om het publiek te laten geloven dat een betaling via iDeal per definitie veilig is. Technisch ja, dat zal wel. Maar voor de rest? Alle mensen die Van Z. betaalden met een creditcard lachen zich rot: oplichting? Storneren s.v.p! Charge back! Tja. Als iDeal dat nou ook eens zou regelen, ja dan ...

iDeal is fantastisch. Het is een zegen voor onze markt. iDeal is gemakkelijk en snel. Wie met iDeal betaalt, heeft z'n bestelling eerder in huis dan met andere methoden. En zo kan ik nog wel even door gaan. Maar 't is niet veiliger.

Door consumenten iets anders voor te spiegelen, wordt iDeal juist kwetsbaar. Aan de ene kant gunt men iedere winkelier een contract, en aan de andere kant laat men de consument, bewust of niet, geloven dat iDeal een soort keurmerk is. Waarom konden zoveel mensen door Van Z. worden opgelicht? Iemand schreef: "Klanten dachten dat de simloc-vrije iPhone legitiem was omdat de betaling via iDeal ging." De spijker op z'n kop.

Collega-blogger Ploos-Van Amstel verwoordde het zo: "Met iDeal kun je vertrouwd en veilig afrekenen. Althans dat zegt de website. Maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat ik geen product kreeg. Ik vind iDeal dus niet zo vertrouwd en niet veilig! Klaarblijkelijk kan iedereen zich zo maar aansluiten. Maar dat vertrouwde, door banken uitgegeven iDeal-logo mag natuurlijk nooit een cover-up worden voor 'door banken geautoriseerde' flessentrekkerij."

In mijn woorden: we willen graag dat nog veel meer mensen webwinkelen net zo gewoon gaan vinden als boodschappen doen om de hoek. Het vertrouwen van de consument in iDeal is cruciaal. Misbruik en negatieve publiciteit is dan onhandig. Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard. De instanties voor wie hier een belangrijke rol is weggelegd zijn Currence en de banken. Als poortwachter, als aanjager en als hersteller van 'bedrijfsongevalletjes'. Maar juist zij laten het te vaak afweten of kijken elkaar alleen maar aan.

iDeal wil graag een internationaal draagvlak. Ik hoop van harte dat 't lukt, maar ik schat zo in dat 't buitenland dan eerst kijkt of de thuismarkt goed functioneert. Puntjes van aandacht:

1. Echte controle aan de poort van webwinkeliers. En om de paar maanden checken of de shop niet plotseling toch paddo's verkoopt (waarom zie ik zoveel illegale (!) goksites waar je met iDeal kunt betalen?). Want het kaf moet van het koren gescheiden worden. Alleen dat voorkomt een negatief marktimago.

2. Leeftijdscontrole. Makkelijk te regelen, voor die gezamenlijke banken. Nu kan een minderjarige, alleen op grond van het feit dat hij of zij al een rekening heeft, zomaar over bijvoorbeeld MijnPostbank en dus over iDeal beschikken. Daar ben ik als ouder niet blij mee. Leeftijdscontrole. Daarmee lossen we en passant een ander probleem op: het voorkomen van de online verkoop van alcohol aan minderjarigen. Technisch kan het simpel: naast de order-ID kan er door de shop ook een leeftijds-ID (+ of -16) naar IDeal gestuurd worden. Is de consument -16? Dan gaat de transactie niet door.

3. De voorlichting moet genuanceerder en gecontroleerder. Het is mij sowieso al een doorn in het oog dat een rijke club als Currence zo weinig uitgeeft aan marketing. Liever laten ze dat door ons winkeliers doen. Lekker goedkoop. Maar gevaarlijk. Veel winkeliers beloven, te goeder trouw, namens iDeal de gekste dingen. Dat het net pinnen is, bijvoorbeeld.

4. iDeal moet actiever communiceren met z'n klanten, de webwinkeliers. Over updates, verbeteringen, nieuwe features. Want waarom moet ik via sites van derden lezen dat er bijvoorbeeld zowel via batch als per transactie uitbetaald kan worden? Of dat een order-ID bij iDeal kleiner dan of gelijk aan 16 posities moet zijn (zonder vreemde tekens)?

5. Een betere match tussen de informatie die de shop meegeeft, en de informatie die ik zie op afschriften. Online of op papier. Vooral indien het een batch is over meerdere dagen, is het credo: zoek het maar uit. Letterlijk.

6. Een standaard, uniforme iDeal-escrow (een soort tussenrekening waar het geld blijft staan totdat de klant z'n spullen heeft) of een standaard niet-goed-geld-terug-garantie voor elke consument. Zoals credit card-maatschappijen dat ook kunnen regelen.

7. Sneller uitbetalen aan de merchant (valutering). Zelfs bij een tarief van 75 cent duurt 't nog te lang. Why? Nog geen breedband? Na 17.00 uur gesloten? SEPA zal hier ongetwijfeld wat aan doen, maar liever had ik gezien dat de gezamenlijke banken zelf tot 't besef komen dat 't alweer 39 jaar gelden is dat de eerste mens op de maan landde.

8. De tarieven moeten en kunnen over de hele linie omlaag. En transparanter. 75 cent per transactie (Postbank) voor een kleine shop? Waar is dat op gebaseerd?

Tip: WeDeal (PayDutchGroup/Fortis) komt met een flat fee van ... 29 cent. En 0 euri vaste maandkosten! Net wat een niche-shop nodig heeft. Zolang ze maar 20 dagen over uw geld mogen beschikken. Who cares? Dat is nauwelijks langer dan die valuteringsperiode waar ik het net over had. En nog mooier: WeDeal biedt ook combinaties mèt een escrow.

Het kan dus allemaal wel, Janneke! Maar pas op hoor. Eerst 3 x kloppen! Dan kan Jip je centjes niet meer afpakken. Volgens de banken. Nog een tip Janneke? Hang meteen wat knoflook aan je PC, dan blijven de hackers ook weg. Want je weet: met knoflook kun je veilig en vertrouwd internetten.