Een netwerk van maar liefst 76.000 gecreëerde nepwebshops in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten heeft ervoor gezorgd dat meer dan 800.000 consumenten in die landen gedupeerd zijn. Zij bestelden producten die veelal niet aankwamen, en gaven daarbij ook hun persoonlijke gegevens op.
Dat blijkt uit onderzoek van The Guardian, Die Zeit en Le Monde. Criminelen uit – ogenschijnlijk China – zouden op deze manier de persoonlijk gegevens – waaronder ook betaalkaartgegevens - van deze groep consumenten hebben buitgemaakt.
De criminelen hanteren daarbij een bekend recept: waarbij verlopen domeinnamen worden gebruikt om nepshops op te zetten. Die shops deden zich voor als aanbieders van designerproducten als Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace en Prada. Het is niet bekend of ook in Nederland slachtoffers zijn gevallen. Het onderzoek richt zich vooral op Engelse, Duitse, Franse, Spaanse, Zweedse en Italiaanse winkels.
Het komt vaker voor dat deze manier van oplichting naar voren komt, maar op deze schaal is uitzonderlijk.
Geen betalingen
Volgens de drie kranten is het de criminelen vooral om de gegevens van de klanten te doen, en niet om het direct cashen. De onderzoekers spraken tientallen slachtoffers, waaruit zou blijken dat het hierbij niet gaat over handel in namaak. In veel gevallen werd de betaling geblokkeerd door de bank of niet verwerkt door de nepwebshop. Een enkeling ontving wel een product, maar iets heel anders dan werd besteld.
De nepshops worden door de onderzoekers gelinkt aan China, Veel van de IP-adressen zijn te herleiden naar regio’s in dat land. Maar het is lastig om erachter te komen of de criminele operatie ook echt vanuit China wordt gerund.
In landen waar de frauduleuze webshops zich bevinden wordt gewerkt aan het offline halen van de shops.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘800.000 klanten Europa en VS gedupeerd door groot netwerk aan nepwebshops’