Er is een manier om zonder enige financiele investering te adverteren in Google. Daar zijn geen illegale praktijken voor nodig en zelfs geen Adwords-account. En toch staat je advertentie gratis en bijna gegarandeerd op nummer 1. Veel webshops gebruiken deze methode niet. Ongelooflijk eigenlijk.
Gebruik je merknaam
Vaak blijkt uit je statistieken dat bezoekers die jouw merk al kennen eerder geneigd zijn iets te kopen. In zoekmachines wordt door heel veel mensen de merknaam ingevoerd, simpelweg omdat dat sneller gaat dan invoeren in de adresbalk of een favoriet opzoeken in een lijst. Op je eigen merknaam sta je bijna altijd op positie 1 in Google. En als dat niet zo is moet je zeker eens contact opnemen, want dan is er iets mis. Ik heb het overigens over positie 1 aan de linkerkant van het scherm: de gratis natuurlijke zoekresultaten. De mensen die hier op klikken kun je zien als "vaste klanten". En vaste klanten wil je op de hoogte brengen van je nieuwste aanbieding of laatste nieuws.
Een zoekresultaat is een advertentie
Een zoekresultaat in Google wordt in veel gevallen samengesteld uit de titel (title tag in HTML) en de meta description tag van de homepage. Twee zaken die je met de meeste content management systemen makkelijk en snel kunt aanpassen. Vaak kiezen bedrijven hier voor een heel generieke en niet bijzonder aantrekkelijke tekst die vervolgens jarenlang hetzelfde blijft. Of erger: er wordt weinig tot niets ingevuld en Google bepaalt hoe het zoekresultaat eruit ziet. Probeer maar eens wat webshops. Tik hun merknaam in in Google en kijk hoe het zoekresultaat eruit ziet. De eerste vier die ik probeerde (takeitnow, chear, megapool en mediamarkt) gaven een standaard tekst of niet aantrekkelijke omschrijving. Zie het voorbeeld hieronder.
Wees creatief
Veel ruimte heb je niet in zo'n zoekresultaat, maar in Adwords ook niet. Wees dus creatief en gebruik in titel en meta tag description je merknaam in combinatie met een aantrekkelijke aanbieding. Google heeft na wijziging van je tekst vaak binnen een paar dagen het zoekresultaat van de nieuwe tekst voorzien. Soms al binnen een dag. En je bezoeker is dan al op de hoogte van je aanbiedingen voordat de site bezocht is! Maar zorg wel dat je de tekst vlak voor de actie afloopt weer wijzigt. Anders bereik je een averechts effect. Ik vind het een mooi voorbeeld van een stukje "Search Strategy": met beperkte middelen je inkomsten verder vergroten. Zie hieronder hoe het ook kan. Wie gebruikt deze techniek al?
Arno, wellicht weet jij hoe ik de metatekst van mijn website kan opzoeken?
Ja ben nog eens een studie over google aan het doornemen en kwam dat over die regels ook tegen. Goeie hint. Groetjes, Mike Verdugt Amerone bvba
Wij doen dit ook op deze manier :-)
Kijk maar eens bij Topvintage
@Angelique: In Google zie ik deze tekst: "Top Vintage Webshop - Vintage Retro Kleding ShopBij TopVintage.nl vind je het meest uitgebreide assortiment vintage met de allermooiste 60s 70s 80s vintage laarzen, pumps, tassen, kleding & accessoires in ... ". Wat ik bedoel is dat je hier ook iets actueels over bijvoorbeeld de nieuwste skinny jeans in kunt zetten.
@Mathieu: als je je homepage opent en in Internet Explorer 7 kiest voor Pagina - Bron weergeven, dan kun je zoeken op een tag in deze vorm: meta name="description" content="jouw tekst". Of die er staat en hoe je die invult wordt bepaalt door jouw Content Management System.
Wat ook helpt om goed te scoren is vriendelijke URL's. Dus ipv http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=18362 zou er hiet http://www.twinklemagazine.nl/gratis-adverteren-in-google.html moeten staan :)
Dat staat er ook: http://twinklemagazine.nl/Gratis_adverteren_in_Google_WID_18362.html Die wordt ook meegenomen door Google.
Zo moet het dus niet:
Media Markt - Error Helaas, de pagina die u zocht kan niet worden gevonden. Controleer a.u.b. deze informatie: Wellicht kunt u de pagina vinden door het adres aan de hand van ... http://www.mediamarkt.nl/ - 3k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
@mathieu, Kijk eens op http://www.metatags.nl daar kan je bestaande testen en metatags aanmaken voor je website.