Twinkle | Digital Commerce

Amazon opent nieuwe webwinkel voor films en tv-series

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:03

Voor een select publiek opent het Amerikaanse webwarenhuis Amazon vandaag de virtuele deuren van Amazon Video on Demand. Met de nieuwe dienst kunnen ruim veertigduizend films en televisieprogramma's worden gekocht of gehuurd. De klant kan na bestelling direct met afspelen beginnen.


In tegenstelling tot bijvoorbeeld Apple's iTunes, is Amazon Video on Demand een streaming-dienst. Liefhebbers hoeven hun favoriete film of tv-programma dus niet eerst te downloaden, voor ze ervan kunnen genieten. 'Dodelijk simpel', aldus Amazon's Bill Carr vandaag in The New York Times.

Die krant maakt ook melding van een overeenkomst die Amazon sloot met Sony. Met behulp van een speciaal apparaat (kosten: 300 dollar) kan Amazon's nieuwe online videotheek worden geraadpleegd op de televisies van het Japanse elektronicaconcern. Gewoon via de afstandsbediening. Waarschijnlijk zal de soft- en hardware die dit mogelijk maakt standaard worden ingebouwd in de nieuwe generatie Bravia-televisies van Sony.


Amazon is van plan meer televisieproducenten te benaderen voor soortgelijke afspraken en heeft deals gesloten met vrijwel alle grote film- en televisiemaatschappijen. Alleen Walt Disney ontbreekt op het lijstje. Dat bedrijf onderhoudt nauwe contacten met Apple, Amazons grootste rivaal op dit terrein.