Twinkle | Digital Commerce

Chinezen spenderen fors meer online

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:12

De internetbestedingen in China zijn in de eerste zes maanden van dit jaar met bijna zestig procent gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Chinezen bezoeken minder websites, maar blijven daar wel langer hangen.

Het Chinese staatspersbureau Xinhua meldt dat Chinezen in de eerste helft van 2008 samen een kleine 38 miljard dollar hebben uitgegeven op het internet. De uitgaven aan online games zijn daarbij inbegrepen. Xinhua baseert zich op cijfers van het officiële datacentrum voor het Chinese internet. Volgens de intstanties is de internetpopulatie van China met 220 miljoen personen inmiddels de grootste ter wereld. Verwacht wordt dat de teller tegen het eind van het jaar de 260 miljoen Chinezen passeert. De totale internetuitgaven voor 2008 worden geraamd op ruim 86 miljard dollar.

Uit ander onderzoek, uitgevoerd door het China Internet Network Information Center, blijkt dat drie op de tien Chinese internetgebruikers in de grote steden in het afgelopen jaar een online aankoop deed. Shanghai loopt voorop; 45 procent van de internetgebruikers uit die stad kocht iets op het web.

Terwijl de populariteit van internet in China toeneemt, roepen de Verenigde Staten en Europa steeds harder om een eind aan de internetcensuur die onder andere in dat land wordt toegepast. In navolging van het Amerikaanse congreslid Chris Smith diende VVD-europarlementariër Jules Maaten vorige week een voorstel in tot een wet die deze praktijken een halt moet toeroepen.

Bron: Vnunet.com