Twinkle | Digital Commerce

Vaktrend: API's en mashups

2017-05-26
  • 3:25

Nieuwe en handige functionaliteiten voor de webshop

Met de komst van Google Maps en het ter beschikking stellen van de landkaarten aan webontwikkelaars, zijn vele nieuwe, unieke applicaties gebouwd. Amazon en eBay stellen al geruime tijd hun content en e-commerce -functionaliteiten ter beschikking. Zo weten zij hun bereik fors te vergroten. Wat kan de Nederlandse webshop met API's en mashups? Wat zijn de best practices en de do's and dont's?

Tekst: Geert-Jan Smits

Een API (Application Programming Interface) is een verzameling definities waarmee een computerprogramma kan communiceren met een ander programma. Het maakt de uitwisseling van gegevens over het internet mogelijk. Door het beschikbaar stellen van een API kunt u webcontent en functionaliteiten door anderen laten hergebruiken. We zien steeds vaker dat ook webshops over een API beschikken. Het vormt de basis voor het ontwikkelen van een ander fenomeen: mashups.

Een mashup is een website of een applicatie die de content van meerdere bronnen op een mooie manier combineert en deze gezamenlijk presenteert. Een derde partij (de bronwebsite) biedt in de regel deze content aan via een API.

Volgens Wikipedia zijn de meeste mash-ups niet strikt van een bepaald type, maar een combinatie van de volgende elementen:

Combineren
Deze mashup combineert verschillende types gegevens. Populair zijn combinaties van Google Maps waarbij informatie (bedrijf, hotel, golfcourse, pinautomaten) op de betreffende locatie via een landkaart wordt getoond.

Verzamelen
Een verzamelmashup voegt gegevens uit verschillende bronnen die gelijkwaardige informatie bevatten, samen tot één lijst. Een voorbeeld is een site die televisie-informatie uit de websites van de diverse omroepen verzamelt tot een programma-overzicht.

Zoeken
Deze mashups doorzoeken verschillende websites om een specifiek element uit een aantal sites te kunnen vergelijken. Denk hierbij aan vergelijkingssites.

100 mashups
Veel mashups maken gebruik van Google Maps, Amazon of eBay. Amazon E-Commerce Service (ECS) heeft zijn productdata en e-commerce functionaliteit ter beschikking gesteld met een API. Hiermee kunnen webbouwers nieuwe webshops bouwen. Momenteel zijn al meer dan 100 mashups gemaakt die content van Amazon hergebruiken. Zo weet Amazon zijn bereik en dus ook zijn verkopen sterk te vergroten.

Externe leveranciers
U kunt het verhaal ook omkeren. In plaats van dat u content beschikbaar stelt, kunt u externen de mogelijkheid geven op uw website eigen content en functionaliteiten toe te voegen. Facebook en andere sociale netwerksites hopen op deze manier een centrale portal te worden en lijken hierin te slagen. De populairste applicatie van Facebook, Funwall, trekt momenteel drie miljoen bezoekers per dag! CEO Mark Zuckerberg: 'We realize that we're not going to be able to build everything ourselves here, and it's not the most efficient thing for us to do that.'

Het toelaten van externen op uw eigen webshop is dus geen gekke gedachte. Uw eigen site blijft immers het centrum van de aandacht. Dit in tegenstelling tot het ontwikkelen van API's en het ter beschikking stellen van uw content aan derden (via mashups). Want daarmee verliest u de controle over wat er met die content gebeurt. Tevens kan het de merkbeleving negatief beïnvloeden. Daarnaast bestaat het gevaar dat gebruikers niet meer op uw site terechtkomen.


Amazon-applicatie op Facebook

Amazon heeft een applicatie ontwikkeld waarmee u eenvoudig cadeaus voor uw vrienden kunt vinden en andersom. U kunt wenslijsten delen met al uw Facebook-vrienden. Daarnaast doet Amazon aanbevelingen, die slim gekoppeld zijn aan de interesses uit uw Facebook-profiel. Tot slot kan de gebruiker binnen de Facebook-omgeving bij Amazon producten bestellen.


Mashup: Coverpop

Jim Bumgardner maakt gebruik van Amazons content database en plaatst productfoto's die binnen één bepaalde categorie vallen in een interactieve pagina. Bij mouse-over verschijnt meer informatie over ieder betreffend product. Vervolgens kunt u dit online aanschaffen bij Amazon.com.


Best practice-tips

• Wilt u webcontent ter beschikking stellen aan derden via een API, volg dan nauwkeurig hoe en waar de content wordt gebruikt. Maak eventueel afspraken met de site-eigenaren over wat zij met uw content mogen doen.
• Ga de interactie aan met uw bezoekers. Zo komt u achter hun bezoekredenen en interesses. Inventariseer in hoeverre u deze content en functionaliteiten binnen de webshop ter beschikking kunt stellen, eventueel in samenwerking met een externe partner
• Ziet u kansen voor mashups binnen de webshop? Onderzoek waar uw klanten/bezoekers gerelateerde content vinden. Daarna kunt u deze eventueel binnen uw webshop integreren.


Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Rating

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2008