Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkelmarkt groeit dankzij internetverkopen

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 0:51

De stijging van de consumentenaankopen via internet is de belangrijkste oorzaak van de groei van de thuiswinkelmarkt. Vorig jaar steeg de omzet van de hele thuiswinkelmarkt (internet, catalogi, post en telefoon) met 27 procent tot 4,7 miljard euro.

Daarvan is het grootste deel afkomstig van aankopen via internet. In maart werd al bekend dat de omzet van de internetbestedingen van consumenten vorig jaar is uitgekomen op 3,9 miljard euro. Dat is 80 procent van de totale thuiswinkelmarkt.

'De omzetstijging wordt vooral veroorzaakt door toenemende consumentenbestedingen via het online kanaal', bevestigt Wijnand Jongen van branchevereniging Thuiswinkel.org. 'In de overige verkoopkanalen, zoals catalogi, post, telefoon, daalde de omzet vorig jaar met ruim 9 procent.'

Volgens de brancheorganisatie is de thuiswinkelen voor de hele detailhandel belangrijker geworden. In 2007 was de thuiswinkelmarkt goed voor 5,4 procent van de totaalomzet van de Nederlandse detailhandel. Een jaar eerder was nog 4,4 procent.