Twinkle | Digital Commerce

Mobiel TV

2017-05-26
  • 2:12
Gisteren presenteerde mijn klant KPN vol trots MobielTV via DVB-H. We stonden op een boot en raakte begeesterd. Mooi beeld, ondertiteling kunnen lezen en een lange batterij duur. Ik heb het nog niet kunnen testen, maar de beeldkwaliteit schijnt ook perfect te zijn tijdens snelle tijdritten. Als je gebeld wordt, dan wordt je tv uitzending opgenomen, zodat je na je gesprek kunt beslissen om te kijken vanaf het punt dat je stopte óf gewoon weer live inschakelen. Hartstikke leuk. Je moet het gezien hebben en dan weet je het, dit wordt een hit.

Maar waarom dan? Je gaat toch geen films op je mobiel kijken als je dat via je home cinema systeem kan doen? Je gaat toch geen voetbal wedstrijd op je mobiel kijken als je die wedstrijd op groot scherm in een kroeg kan zien?

Bovenstaande is exact het soort redenering waar'mobile guru Tomi T. Ahonen' tegen waarschuwt. Nieuwe media vervangen de oude niet, maar zorgen voor een andere toepassing. Zo heeft TV de bioscoop niet vervangen. Ik ga nog steeds regelmatig naar de bioscoop omdat ik zo'n enorm scherm nog steeds prettiger vindt dan een filmpje op de TV thuis. Dat wil niet zeggen dat ik nooit ter ontspanning na een lange, lange dag werken de TV aanzet.

En daar zit 'm nou net de kneep. MobielTV gaat de TV niet vervangen. MobielTV wordt een aanvulling op andere gebruiksmomenten. De toegevoegde waarde is dat je je mobiel altijd bij je hebt. Bijvoorbeeld als je staat te wachten op het postkantoor, een treinritje tussen Amsterdam en Den Haag maakt of verveelt staat te wachten tot je kind eindelijk het schoolgebouw uit komt lopen. MobielTV helpt de wachttijd relaxter te maken.

 

Tijdens de borrel na het introductie event gisteren, sprak ik een Samsung Techneut uit Korea. Omdat mobiel tv daar al een tijdje bestond vroeg ik 'm of het een succes was. Ach zei hij onverschillig, eigenlijk heeft iedereen heeft mobiel tv op z'n telefoon. Eigenlijk net zoals hier mensen een camera op hun telefoon hebben. Je hebt de TV addicts die continu kijken, ook tijdens het werk. Maar het overgrote deel kijkt gewoon af en toe. Bijvoorbeeld op weg naar het werk. Het is de gewoonste zaak van de wereld. Een momentje van ontspanning.

Het zijn juist dit soort inzichten die nieuwe toepassingen voor de mobiele telefoon tot een succes maken. Als je dus als webwinkelier iets wil doen met mobiel, dan moet je dus niet gewoon je webwinkel nabouwen voor kleinere schermpjes. Je moet zorgen dat jouw mobile shop relevant is voor mensen terwijl ze even niet achter hun PC kunnen of willen zitten. Een oplossing voor mensen in het hier en nu.