Met vrienden zat ik laatst te praten over Buitensportwinkel.nl. Deze webwinkel zocht naar een manier om door te groeien en raakte geïnspireerd door wat Coolblue doet met de webwinkels Mp3shop.nl, Pdashop.nl en Gsmshop.nl. Daarom zijn ze de nichewinkel Slaapzakwinkel.nl begonnen.
Slim, omdat mensen eerder zoeken op ‘slaapzak’ dan op ‘buitensport’. Slaapzakwinkel.nl werd begin vorig jaar gelanceerd en is nu goed voor ongeveer 35 procent van de totaalomzet. Ik vind het een prachtige case. Maar anderen beweren dat je beter www.buitensportwinkel.nl/slaapzak kunt opzetten dan www.slaapzakwinkel.nl. De reden is dat je zo een sterk domein bouwt en dat je pageranking zal verhogen, omdat van buitenaf wordt gelinkt naar steeds dezelfde domeinnaam.Voor beide alternatieven valt iets te zeggen. Onze eindconclusie was dat de webwinkelier eigenlijk het beste twee slaapzakwinkels kan maken onder Buitensportwinkel.nl/slaapzak en Slaapzakwinkel.nl. En waarom niet?
De DSB bank heeft dit idee ver doorgevoerd en heeft meerdere sites waar je leningen kunt afsluiten, namelijk Lenen.nl, Dsb.nl, Frisia.nl, Postkrediet.nl en Becam.nl. Ze gaan hard de onderlinge concurrentie aan en adverteren zelfs met deze sites binnen één reclameblok op televisie. De consument denkt dat hij kan kiezen, maar komt uiteindelijk bij hetzelfde bedrijf terecht.
Deze strategie kunnen we ook prima bij webwinkels hanteren. Het is niet al te moeilijk om een tweede webwinkel te maken met hetzelfde assortiment en dezelfde prijzen, maar met een andere domeinnaam en in een ander jasje. Zolang de sites verschillend zijn, zal Google daar niet over mopperen. Zo kan de ene webwinkel een goedkopere uitstraling krijgen en de tweede webwinkel een meer luxe uitstraling. Of kan er in één van de twee winkels meer worden geëxperimenteerd.
Eigenlijk moet u zich een doel stellen. U maakt minstens één nieuwe webwinkel (merk) per jaar en die mag concurreren met de bestaande winkel. Zo houdt de klant verschillende keuzes en schakel je de echte concurrenten uit.
Word uw eigen concurrent!
2008-04-08T02:00:00
2017-05-26
170130
Beste Durk Jan,
Aangezien er op dit moment hard gewerkt word aan een nieuw systeem zullen wij http://www.buitensportwinkel.nl/slaapzak zeker meenemen in onze gedachtes. Zo staat er hoog op de prioriteiten lijst url's die vertellen waar ze naar toe leiden, dus http://www.buitensportwinkel.nl/slaapzak leidt naar slaapzakken nu doet index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=8&option=com_phpshop&Itemid=41 dat. Ik vind het in ieder geval al erg leuk dat er over ons gesproken word in een naar ik lees in erg positieve zin. Wij zijn drie jaar met erg veel plezier bezig en kunnen er een lekkere boterham van eten. Toch ook erg belangrijk. Maar dit betekend niet dat wij stil zullen gaan zitten. De nieuwste shop zal samen met het nieuwe systeem rond mei gelanceerd gaan worden. Welke dat word hou ok nog maar even geheim:-)
Groet JP Doolhoff BuitenSportWinkel.nl
Ik had het verhaal al gehoord op de Thuiswinkelvakbeurs van Durk Jan. Wij zijn bezig om een soortgelijk idee toe te passen op onze site waar we partygoederen verhuren.