Twinkle | Digital Commerce

Meerderheid Amerikanen ongelukkig met behavioral targeting

2017-05-26
170130
  • 1:39

Het tonen van advertenties op basis van het gedrag van de gebruiker, kan niet op erg veel sympathie van de consument rekenen. Bijna zes op de tien Amerikanen zegt het geen prettig idee te vinden dat bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft informatie over het gedrag gebruiken om relevantere advertenties te tonen.

Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse bureau Harris Interactive dat in de week van 11 tot en met 16 maart is uitgevoerd onder 2513 Amerikaanse volwassenen.

Een kwart van de ondervraagden zegt er helemaal niet van gediend te zijn dat de internetbedrijven persoonlijke informatie gebruiken voor het tonen van bepaalde advertenties. 34 Procent van de respondenten is er "niet erg gelukkig" mee dat dit gebeurt.

De overige 41 procent van de testpersonen die wel achter deze behavioral targeting-methode staat, is echter ook verdeeld. Slechts 7 procent vindt het geen enkel probleem en 34 procent voelt zich er "redelijk goed" bij.

'Websites die gebruik maken van customized of behavioral marketing proberen de consument ervan te overtuigen van de voordelen die deze manier van adverteren voor hem biedt. Maar ons onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de internetgebruikers het niet eens is met deze methode', zegt onderzoeker Alan Westin, professor Publiek- en Staatsrecht aan de Columbia University.

Privacyvoorschriften
Toch is er hoop voor marketeers. Nadat de onderzoekers de privacy- en beveiligingsvoorschriften voor behavioral targeting aan de testpersonen lieten lezen, zoals de Amerkaanse Federal Trade Commission (FTC) die heeft opgesteld (pdf), dachten velen iets genuanceerder over de advertentiemethode.

Daarna zei tussen de 45 en 55 procent van de ondervraagden zich minder ongemakkelijk te voelen bij de gedachte dat internetbedrijven persoonlijke informatie gebruiken voor het tonen van advertenties. Opvallend is echter ook dat de groep consumenten die zeiden volledig achter deze methode te staan, na het inzien van de privacyregels van de FTC, toenam van 7 tot 9 procent.