Twinkle | Digital Commerce

Veilig betalen

2017-09-06
  • 2:29

Consument heeft er wat voor over; het mes snijdt aan twee kanten

In de vorige editie van Twinkle - nummer 1 2008 -  betoogt Rene Bulthuis van Capgemini 'dat extra creditcard-authenticatie zo weinig klantvriendelijk is dat het de shoppers de webwinkel uitjaagt'. Creditcarduitgever MasterCard en aqcuirer PaySquare komen met een reactie.

MasterCard: Consument beseft dat veiligheid zorgvuldige controle met zich meebrengt
'We besteden veel aandacht aan productverbetering en daar is SecureCode - onze benaming voor 3Dsecure - het bewijs van', zegt Marcel Roelants, manager Benelux van MasterCard. 'SecureCode wordt gekoppeld aan het huidige MasterCard-product en maakt online betalen nog veiliger. Met een uniek eenmalig wachtwoord zorgt SecureCode ervoor dat betalingen op internet net zo veilig zijn als in een "echte" winkel. Zowel de consument als de webwinkelier is hier enorm bij gebaat. Uit internationaal onderzoek in acht landen blijkt dat 91 procent van de kaarthouders bereid is om een nieuwe betaalmethode te gebruiken als banken hiermee de veiligheid van online bestellen kunnen verhogen. De consument beseft dus goed dat veiligheid zorgvuldige controle met zich meebrengt.'

'Consumenten in Nederland willen ook over de grenzen online-aankopen kunnen doen: juist dit is een groot voordeel van webwinkelen. Ook Nederlandse webwinkeliers kunnen makkelijker een internationale klantenkring opbouwen. Daarom is het belangrijk dat ook betalingsverkeer over de grenzen veilig is. Deze garantie biedt SecureCode in tegenstelling tot iDeal, dat zich beperkt tot de Nederlandse markt.'

PaySquare: Leren van ervaringen in het buitenland
'Als marktleider voor wat betreft acquiring van internationale  credit- en debetcards in de Benelux, juicht PaySquare het initiatief toe om kaartuitgevende instanties te stimuleren 3Dsecure op een klantvriendelijke manier te introduceren', zegt Michel van Westen, business consultant bij PaySquare: '3Dsecure is in het leven geroepen om betalingen nóg veiliger te laten verlopen voor álle betrokken partijen. De consument heeft immers de garantie dat alleen hij of zij met een unieke code een betaling kan verrichten. En de webwinkelier geniet van een gegarandeerde betaling. Het mes snijdt dus - bij een juiste introductie - aan twee kanten. Maar zodra consumenten een betaling liever niet met hun creditcard doen omdat er een gedwongen "rompslomp" aan vooraf gaat, dan gaat er iets verkeerd. Gelukkig is dit maar een zeer klein percentage aan buitenlandse gebruikerservaringen en is het merendeel positief over het gebruik. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Nederlandse kaartuitgevende instanties leren van de ervaringen in het buitenland. Zij zullen er alles aan doen om 3Dsecure tot een succes te maken. Want een optimaal veilig betalingsverkeer is in het belang van ons allen.'

'Wat overigens niet duidelijk naar voren komt in het stuk van Rene Bulthuis is dat een creditcard een internationaal betaalmiddel is en dus niet te vergelijken met een nationale betaalvorm als iDeal. In zijn laatste alinea noemt hij iDeal als alternatief voor online-creditcardbetalingen, maar daarmee wordt de creditcard tekort gedaan. Dit betaalmiddel is wereldwijd te gebruiken en biedt derhalve wereldwijd klantpotentieel. Als we het dan toch hebben over de mogelijkheden van het wereldwijde web, ben ik voorstander van het benutten van wereldwijde mogelijkheden. Je beperken tot alleen Nederland, lijkt dan toch zonde.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2008