Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Hoe visualiseer je smaak?'

2017-05-26
  • 4:10

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Duraswijn.eu vond het in de verkoop van bepaalde regionale wijnen, Bretels.nl in broekophouders en Klushandel.nl in grote en kleine bouwmaterialen.

Tekst: Edwin Feldmann

Voor sommigen lijkt een carrière als ondernemer niet vroeg genoeg te kunnen starten. Dat geldt in ieder geval voor Jochem Hoogenboom. Hij is het bedrijf Inno4taste gestart waarmee hij de webwinkel Duraswijn.eu onderhoudt. De webwinkel is sinds november vorig jaar in de lucht. 'Tijdens mijn vakantie in Frankrijk bezocht ik uit interesse en liefhebberij wijnboeren. En daar is het idee geboren om zelf te gaan ondernemen', legt Hoogenboom uit. 'Ik ontdekte de wijn in de Côtes de Duras, in het zuidwesten van Frankrijk. Daarna registreerde ik Duraswijn.eu omdat het zegt waarvoor het staat: wijn uit de Duras-streek', aldus Hoogenboom. 'Ik heb gekozen voor een .eu-domeinnaam omdat wijn importeren een internationale bezigheid is. Je koopt in bij Franse wijnboeren en doet zaken met internationale transportmaatschappijen enzovoorts.'

Opstart en uitdaging
Het ondernemen begon echter niet zonder de nodige opstartproblemen. 'We zijn begonnen met vier man, maar in de praktijk bleek dat we beter vrienden konden zijn dan zakenpartners. In goed overleg hebben drie vennoten afscheid genomen en nu ben ik alleen. Ik ben hiernaast nog bezig mijn studie af te ronden en ik werk nog parttime bij een werkgever.'

De grootste uitdaging voor Hoogenboom is het overbrengen van de 'schoonheid van de producten' op de consument. 'Want hoe visualiseer je smaak? Dat is heel moeilijk, maar het kan. Samen met mensen die er verstand van hebben, kom ik steeds een stapje verder.' De andere uitdaging is het ondernemingsproces. 'Het hele principe van ondernemen is mooi: beginnen, hard werken en dan op een bepaald moment voelen dat je wortels aan de grond krijgt.'

Webdoorbraak
De verzending van de wijn neemt hij zelf voor rekening. 'Tot op heden is de internethandel nog vrij beperkt, maar dat komt vooral door het feit dat ik pas wil dat de webdoorbraak komt als de website optimaal is. Eind februari wil ik een nieuwe site in de lucht hebben, met meer emotie, professionaliteit en perfectie.' Vanaf dat moment wordt ook het assortiment uitgebreid en in het voorjaar gaat Hoogenboom op wijnreis door Frankrijk. 'Daarnaast moet ik een netwerk opbouwen van consumenten en zakelijke klanten die echt van wijn houden en die in zijn voor vernieuwing.'
Aan ambities ontbreekt het Hoogenboom niet: 'Als het concept in Nederland staat wil ik naar Engeland, want daar is veel interesse in wijn, mensen hebben er affiniteit met Frankrijk en er wordt geld uitgegeven aan wijn.'


Beginnersgeluk voor bretelliefhebber?

Als fervent drager van bretels heeft Hein Strijker zich altijd verwonderd over het schrale aanbod van kwaliteitbretels in de Nederlandse winkelstraat. Online is het niet veel beter. 'Wehkamp heeft er een paar, Marktplaats en eBay een handjevol, maar het overgrote deel van het beperkte aanbod op internet bestaat uit elastieken rommel met bierpullen en Mickey Mouse-plaatjes.' Reden voor Strijker om Bretels.nl te starten. De webwinkel opende november vorig jaar. 'Gedurende de eerste tweeënhalve maand verkochten we meer dan vijftig bretels. Dat is toch wel een lekker begin als je in een markt stapt waarover nagenoeg niks bekend is', aldus Strijker, die de webwinkel runt naast zijn gewone baan in de reclamesector. De bretels worden geproduceerd in Zuid-Europa en liggen allemaal bij ons op voorraad. Dit betekent dat wij binnen een aantal dagen thuis in Nederland kunnen leveren.' Het hele logistieke proces doet Strijker zelf.
'Het starten van een webshop was het logische gevolg van ongebreideld enthousiasme en eagerness om iets te -ondernemen op internet', laat Strijker weten. 'Bretels online is eigenlijk een klassiek voorbeeld van een longtailproduct: een nichemarkt. Het betreft een buitengewone en eigenzinnige accessoire voor heren die de grijze massa en mainstream zat zijn.
Over de toekomst kan hij nog niet al te veel zeggen. 'We willen onze doelstellingen nog niet in vaste vorm gieten, doen onze stinkende best en gokken op een beetje beginnersgeluk.'


Meer dan spullen alleen

'De Wehkamp van de bouwmaterialen', dat is wat de ondernemers van Klushandel aan het einde van dit jaar hopen te zijn. Sinds 1 oktober 2007 is deze webwinkel voor bouwmaterialen online. 'Een gat in de markt is een online-bouwmarkt niet echt', erkent initiatiefnemer Alderd Froolik. Maar het assortiment van circa 70.000 artikelen, dat vindt hij wel bijzonder. Froolik heeft zelf de nodige ervaring als ondernemer. Hij is oprichter en directeur van de Mecolin Groep en startte eerder samen met Sylvia Scheepbouwer Wepayou, een bedrijf dat advertenties plaatste op Marktplaats - begin dit jaar opgeheven. 'Het hebben van een webwinkel is moeilijker dan een reguliere onderneming', zegt Froolik. 'De mensen die webshops bezoeken zijn vaak
kritischer.' Zijn advies aan andere startende webwinkeliers is dan ook: behandel mensen als een goede klant. 'Beantwoord vragen direct en wees alert op wat de markt doet. Zorg dat je webwinkel aantrekkelijk is om terug te komen.' En het allerbelangrijkste is het marketingbudget. Met alleen een webshop met spullen, ben je er niet. Je zal gevonden moeten worden en dat kost geld.
'Veel geld', weet Froolik. 'Pas als je ervoor zorgt dat de klanten ook terug-keren, dan is het marketingbudget goed besteed.'
Froolik start zelf binnenkort ook met een online- en offline-publiciteitscampagne om meer bekendheid te krijgen. 'Verder zijn we druk bezig het artikelen-bestand uit te breiden tot ongeveer 250.000 artikelen en staan we op het punt om een enorme capaciteitsuitbreiding van onze webservers te maken, zodat we kunnen groeien in zowel dataverkeer als in aantal artikelen.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2008