Webwinkeliers doen er verstandig aan om de betaling van klanten met een Hotmail-adres beter te controleren. Hotmail-gebruikers blijken zeven keer zo vaak niet op tijd hun rekening te betalen als een vergelijkbare klant met een betaalde mailadres van een internetprovider.
Dat stelt creditmanagementspecialist Lindorff na onderzoek van 1,2 miljoen klantgegevens. Het is voor het eerst dat het bedrijf de koppeling heeft gemaakt tussen betaalgedrag en gratis en betaalde mailadressen van klanten.
Betaalde internetproviders hebben beduidend minder wanbetalers in hun klantenbestand dan gratis e-mailproviders, stelt Titus Werkman van Lindorff. Een duidelijke verklaring heeft hij niet voor dat verschil. 'Waarschijnlijk zijn klanten die betalen voor hun mailadres beter traceerbaar omdat hun adresgegevens bij de provider bekend zijn', zo vertelt hij desgevraagd. Ook klanten met e-mailadressen met de extensie .com blijken grotere wanbetalers te zijn dan die met een .nl-extensie.
'Gratis e-mailadressen zijn weliswaar goed voor een groot gedeelte van de omzet, maar ze zijn lastiger te managen omdat een controle op de juistheid van het e-mailadres geen enkele extra zekerheid geeft.'
Werkman adviseert daarom ook niet om klanten met een gratis e-mailadres te blokkeren. 'Dat is zonde van de omzet.' Wel adviseert hij om met name bij gratis e-mailadressen extra aandacht te besteden aan de kredietwaardigheid van de achterliggende consument.
Overigens is alleen het betaalgedrag van Hotmail-gebruikers (tegenwoordig Windows Live Hotmail) vergeleken met klanten met een e-mailadres van een betaalde internetprovider. Andere gratis maildiensten, zoals Gmail, zijn niet in het onderzoek meegenomen.
Wel een erg makkelijke manier om gratis publiciteit te genereren voor je bedrijf. Een wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt ongetwijfeld. Saillant is daarbij dat Lindorff een ordinair incassobureau is, ook al noemen ze zichzelf kennelijk "creditmanagementbedrijf" (poeh, wat chique....).
Lindorff heeft bewezen het niet zo nauw te nemen met feiten: met bluf en intimidatie zetten ze ook keurige burgers die hun rekeningen altijd netjes betalen keihard onder druk. Het tv-programma Tros Radar heeft 14 januari jl. aandacht besteed aan de gangsterpraktijken van Lindorff.