AdLink, het grootste online advertentienetwerk van Europa, staat in de etalage. Het Duitse moederbedrijf United Internet heeft een zakenbank ingeschakeld om een koper voor AdLink te zoeken. Het advertentiebedrijf moet ongeveer 400 miljoen euro opleveren.
In Nederland wordt AdLink door uitgevers ingeschakeld wanneer ze de advertentieverkoop op hun websites willen uitbesteden. De Nederlandse vestiging heeft veel omroepen als klant, waaronder Net5, TMF, Nickelodeon, ComedyCentral, Radio10Gold, MTV, SBS6 en Discovery Channel.
Zakenbank Morgan Stanley zou de opdracht hebben gekregen om specifiek te zoeken naar een Amerikaanse koper, meldt FEM Business op basis van een bericht van de Frankfurter Allgemeine. AdLink, dat al sinds 1996 bestaat, heeft ook een notering aan de Duitse beurs. Op basis van de prijs van het aandeel zou het bedrijf een waarde hebben van 415 miljoen euro.
Er is de laatste tijd al veel te doen geweest in de online reclamewereld. Zo nam Google vorig jaar DoubleClick over, dat ooit de grootste Europese concurrent was voor AdLink. Inmiddels azen Microsoft en Google op de overname van Yahoo.
AdLink boekte in de eerste negen maanden van 2007 een omzet van 159,7 miljoen euro en een winst voor belastingen van 21,5 miljoen euro. Dit was overigens wel deels te danken aan de herstructurering van de buitenlandse activiteiten die het bedrijf doorvoerde. Zonder de positieve effecten daarvan groeide de winst voor belastingen tot 13,9 miljoen euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Duits moederbedrijf wil AdLink verkopen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.