Twinkle | Digital Commerce

Winkeloppervlak stijgt sneller dan consumentenbestedingen

2017-11-08
170130
  • 1:32

Niet alleen is het aantal webwinkels de afgelopen jaren pijlsnel gestegen, ook het vloeroppervlak van fysieke winkels is fors toegenomen. De investeringen in extra winkelruimte worden alleen niet via de klant terugverdiend.

Volgens nieuwe gegevens van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) is er in Nederland in de afgelopen tien jaar ruim tien miljoen vierkante meter aan winkeloppervlak bij gekomen. Dat is een stijging van 64 procent.

Volgens het HBP is hier sprake van een scheve verhouding omdat de vergroting van het winkeloppervlak in geen verhouding staat tot het bestedingsbedrag van de consument. In dezelfde periode steeg het bedrag dat consumenten gemiddeld in de detailhandel uitgeven met slechts 10 procent, aldus het HBD.

Volgens een woordvoerder van het HBD is het niet zo dat de consumentenbestedingen zijn verschoven van de fysieke winkel naar de webwinkel. 'De detailhandel in Nederland is goed voor een omzet van ongeveer 77 miljard euro per jaar. De verkoop via internet is met ongeveer 3 procent nog zo marginaal, dat dat geen invloed heeft.'

Achteruit

Juist deze week heeft het Nibud berekend dat bijna iedereen er dit jaar financieel op achteruit gaat. Uitzondering zijn alleenstaande ouders en 65-plussers met een laag inkomen. Gemiddeld heeft iedereen dit jaar ongeveer 13 euro minder te besteden, aldus het Nibud.

Om de scheve verhouding tussen de groei van het vloeroppervlak en de bestedingen te corrigeren, roept het bedrijfschap gemeenten, projectontwikkelaars en winkeliers op om beter samen te werken. Volgens Gert Vermeer, voorzitter van het HBD, kan de invoering van een "nieuw voor oud"-regeling een eerste stap daartoe zijn.

Zo moeten nieuwe projecten alleen groen licht krijgen als er evenveel bestaande vierkante meters verdwijnen of een andere bestemming krijgen. Daarnaast wil het HBD betere afstemming tussen gemeenten, projectontwikkelaars en detaillisten om zo een goede balans te vinden tussen de belangen van alle partijen. De ondernemer zou vanaf het begin af aan bij het proces betrokken moeten zijn.