Zoeken naar de juiste naam voor uw webwinkel
Aan het starten van een online-winkel gaat een hele zoektocht vooraf. Waar vind je de juiste software, met welke leveranciers ga je in zee, wat zijn goede inkoop- en verkoopprijzen? Er gaat vaak meer tijd in zitten dan u vooraf kunt bedenken. Soms in zaken waar u vooraf amper aan heeft gedacht. Bijvoorbeeld in het vinden van de juiste naam voor uw winkel.
Tekst: Dirkjan Vis
Het bedenken van een naam voor uw webwinkel is een zorgvuldige taak. De naam kan enorme gevolgen hebben! Zowel op operationeel, gevoelsmatig als zelfs op juridisch niveau. Daarnaast moet een bedrijfsnaam eigenlijk wel jaren meekunnen. Het achteraf aanpassen brengt altijd extra moeilijkheden met zich mee. Stel dat u online wat kinderkleding verkoopt en u noemt uw winkel Japie's Kinderkleertjes. Later groeit de winkel uit en gaat u allerlei extra producten verkopen, zoals kleding voor volwassenen en misschien schoeisel... Zou dat wel gaan onder de gekozen naam?
Uw eigen naam, zoals in bovenstaand voorbeeld, hoeft in het geheel geen slechte keuze te zijn. Denk maar aan Heineken, Zeeman, of Albert Heijn. Alles kan en met dit artikel willen we u zeker niet beperken in de mogelijkheden. Wel willen we u graag informeren over wat er mis kan gaan bij de keuze voor een naam.
Lastig te onthouden
Neem Deloitte & Touche, een grote speler in de branche van financiële consultancy. Maar als de klanten en partners de naam niet weten uit te spreken, hoe handig is dit dan? Zal iedereen direct weten met wat voor bedrijf ze te maken hebben? Niet voor niets heeft de organisatie in Nederland de naam verkort tot enkel Deloitte. Automatiseringsbedrijf Logica CMG heeft onlangs nog de laatste drie letters uit de naam verwijderd omdat men in het buitenland moeite had de bedrijfsnaam te onthouden. Alleen Logica is dan toch makkelijker! Probeer een naam te bedenken die eenvoudig is te onthouden.
Te lokaal
Een naam als Puta Pita's kan in Nederland een leuke naam zijn voor een winkel die recepten verkoopt voor pitabroodjes. Maar het wordt anders wanneer de webwinkel een succes wordt en u wilt uitbreiden naar het buitenland. Puta is in het Spaans een scheldwoord. Met deze naam kom je in het buitenland niet ver. Of, zoals een krant ooit schreef: 'Hoe zullen ze in Amerika hebben staan kijken toen Dick & Kok samen op visite kwamen bij George Bush?'
Tijdgebonden
Het is soms leuk om een hele hippe naam te bedenken. De winkel Bokito noemen, dat kan een tijdje best een leuk effect geven. Maar weten mensen volgend jaar nog wel wie Bokito is? Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld Jans Cassettebandjes, of Wapphones, een website voor mobieltjes. Zeg nu eerlijk, wie heeft er ooit echt zitten wappen met zijn mobiele telefoon? Zo'n naam zou nu dan ook niet handig zijn.
Zoekmachines
Als er een trefwoord in de naam zit en u heeft hiervan ook de domeinnaam, dan kan dit positieve effecten hebben op zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie is een verhaal op zich en daar zullen we in dit artikel dan ook niet op ingaan.Maar mocht u later, nadat uw winkel een tijdje op het net is te vinden, ook meer met zoekmachines willen gaan doen, dan kan het positieve bijwerkingen hebben als u een trefwoord in uw webadres heeft. Twinklemagazine.nl wordt bijvoorbeeld beter gevonden met de zoekwoorden 'webwinkel + magazine' dan met 'webwinkel + tijdschrift' en dat is mede door het trefwoord in de domeinnaam.
Merkenrecht
Zorg dat de naam ook echt van u is. Een naam als Philip Sfeerlichting klinkt hartstikke leuk en het internetadres Philipsfeerverlichting.nl is ook nog vrij. Niets aan de hand denkt u. In het begin niet... Totdat de winkel bekender wordt en mensen van Philips NV hem vinden. Zij zullen zich beroepen op hun merkenrecht. Philips is een merk. Elke vorm van gebruik van deze naam in de branches waarin Philips actief is, kan ervoor zorgen dat u de naam van de ene op andere dag kwijt bent. Met zelfs misschien de eis tot schadevergoeding. De financiële gevolgen kunnen sowieso enorm zijn. Als u van plan bent om ook in het buitenland te gaan verkopen, is het aan te raden om te kijken of de naam ook in andere landen door de juridische beugel kan.
Goed gevoel
Dan nog een struikelblok waar niemand u bij kan helpen, behalve uzelf. Kies geen naam omdat het woord in de mode is en u denkt dat de doelgroep er een goed gevoel bij heeft. Zorg dat u zich als eerste goed voelt bij de naam van de winkel. De naam moet vaak jaren mee en komt te staan onder al uw e-mails, op briefpapier, visitekaartjes en dergelijke. En als u de telefoon opneemt met de naam van uw winkel, moet u zich op z'n minst trots voelen.
Dit artikel is geschreven met behulp van Merkenbureau Bouma. Het vercheen eerder in Twinkle 1 2008.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Tips voor starters: Wie ben ik?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.