Twinkle | Digital Commerce

Life: 'Ik weet dat de consument bepaalt'

2017-05-26
  • 2:12

Bands kunnen op Sellaband.com gratis drie nummers aanbieden. Mensen kunnen in die muziek investeren en bij 50.000 dollar wordt een album opgenomen. Voor dit initiatief was managing director Johan Vosmeijer genomineerd voor de Nima Marketingprijs 2007. Twinkle wilde meer weten.

Tekst: Erwin van der Bij

Internet...

'... heeft mijn hele leven veranderd. Ik verdien er mijn dagelijks brood mee. Het is een nieuwe manier van zakendoen. Bij mijn oude werkgever, een traditionele platenmaatschappij, had ik de cijfers van de waarde van internet nooit zo inzichtelijk kunnen maken.'

Webdrijfveren

'Internet betekent voor mij gemak, want ik hoef de deur niet uit. Ik koop vaak ook producten die niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Dus beschikbaarheid speelt ook een rol.'

Eerste aankoop

'Mijn eerste webaankoop herinner ik me nog goed. Dat was de dubbel live-cd van The Black Crowes samen met Jimmy Page. Ik vond het geweldig en was behoorlijk nerveus voordat ik het pakje ontving.'

Betaling
'Ik koop van alles en nog wat: vakanties, vliegtickets, hotelovernachtingen; ik reis voor mijn werk de hele wereld rond. Betaal alles ook met creditcard.'

Opvallend
'Ik vind het opvallend dat er momenteel zo ontzettend veel vertrouwen uit internet spreekt - maar ook het gemak, de betrouwbaarheid (van betalen) en de snelheid. Wat ik daarbij wel sneu vind, is dat bijvoorbeeld de lokale reisbureaus de dupe zijn. Aan de andere kant: je boekt nu rechtstreeks, het is goedkoper, 100 procent je eigen keuze en je hoeft bovendien niet drie dagen te wachten op je bevestiging.'

Onderbelicht
'Er is volgens mij geen branche meer onderbelicht op het web. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Onlangs wilde ik weten welke tuincentra op zondag open waren. Ik wilde namelijk een vuurkorf kopen. Door even te surfen kwam ik erachter dat er zo'n dertig tuincentra bij mijn de buurt open waren. Ongelofelijk.'

Sellaband
'Wat je vandaag de dag steeds vaker hoort, dat "de consument bepaalt", dat geldt bij ons écht. Zij bepalen welke muziek er wordt gemaakt. We gaan op die wijze al voor elf bands cd's uitbrengen. We werken wereldwijd, maar merken wel dat Nederlanders echt actieve internetters zijn. Wij hebben hier veel believers, zoals we onze bezoekers noemen. Het is wel zaak om continu nieuwe mogelijkheden aan te bieden. Dat verwachten ze.'

Place to be
'Ik ben graag thuis, bij mijn vrouw en kind. En dat mag wat mij betreft overal zijn.'

Persoonlijke noot
'Ik wil elke dag leren. Belangrijk daarbij is ook plezier maken. Als ik aan het einde van de dag naar huis rij, dan wil ik graag kunnen zeggen: "Het was weer een mooie dag." Dat klinkt wellicht als een zondagskind, maar zo voel ik het echt.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1 2008