Twinkle | Digital Commerce

Gucci is niet meer bang voor online verkoop

2017-05-26
170130
  • 2:29

Steeds meer bekende luxe merken wagen de stap en gaan zelf producten op internet verkopen. De laatste in de rij met een eigen webwinkel is Gucci. 'Ik ben ervan overtuigd dat onze online business onze belangrijkste tak gaat worden.'

Gucci maakt onderdeel uit van de Gucci Group, waar ook merken als Yves Saint Laurent, Boucheron en Sergio Rossi onder vallen. Na het merk Gucci, zullen ook de andere merken aan het online avontuur gaan beginnen. 

Volgens Gucci-topman Robert Polet zijn luxe merken altijd bang geweest om hun goederen via internet aan te bieden. 'Fabrikanten zijn bang voor het imago van hun merk, de hoeveelheid nepproducten op internet en mogelijke verwarring tussen echte en imitatieproducten.'

Maar internet is een fantastische omgeving om onze producten te verkopen, zo vertelt Polet in een gesprek met de Deutsche Financial Times. Volgens de krant wagen de grote merken nu wel de sprong in de digitale wereld vanwege het succes van grote internetwinkels, zoals in Italië Yoox en het Britse Net-a-porter.

Ook Yoox-directeur Frederico Marchetti gelooft in het succes van luxe merken op internet. En Gucci is niet het eerste topmerk dat op internet gaat verkopen. Giorgio Armani-producten zijn al langer via Yoox te koop en Luis Vuitton begon ongeveer een jaar geleden aan het internetavontuur.

Eisen

Met online juwelier Boucheron.com is de Gucci Group meer te voldoen aan de specifieke eisen van de klant, denkt Polet. 'Online kunnen klanten niet alleen kopen, maar ook het ontwerp van bepaalde producten bepalen. Dat is een grote uitdaging voor ons.' En Polet denkt dat hiermee een trend is gezet. 'Je moet mensen zoveel mogelijk het gevoel geven dat datgene wat zij bezitten uniek is.'

Ondanks groeiende omzetten en een toenemend aantal klanten, zijn de merken erop gericht om hun product exclusief te houden. En dat lukt aardig, blijkt uit een voorbeeld van Polet. 'Als je wereldwijd 1500 stuks van een Gucci-tas verkoopt verdeeld over 229 winkels, dan is het erg onwaarschijnlijk dat twee klanten met dezelfde tas elkaar ontmoeten.'

Bling bling

Volgens de topman is er vooral op het gebied van juwelen nog veel winst te behalen. 'Het grootste deel van de wereldmarkt voor juwelen wordt niet door de grote merken beheerst. Daar is nog voldoende ruimte voor Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent en Boucheron.'

Ook van de verkopen van Gucci-herenkleding op internet, heeft hij nog hoge verwachtingen. Gucci is in die sector in 2006 met 20 procent gegroeid. Het Gucci-assortiment strekt zich uit van schoenen, tassen tot horloges en parfum. Met uitzondering van de horloges en parfum is het bedrijf daarbij niet afhankelijk van licenties van andere fabrikanten. 'Zo blijft de identiteit van Gucci gewaarborgd', aldus Polet.

Polet trad in 2004 in dienst van de Gucci Group en had daar de opdracht om de verkopen van het merk tot laten groeien tot 3 miljard euro in 2011. Eind dit jaar moet de omzet zijn verdubbeld ten opzichte van 2004. Volgens de topman is het bedrijf daarmee aardig op weg. 'Tussen 2005 en 2007 is de omzet met 15 procent gestegen en de winst met 40 procent.'