Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt - Golfers4golfers.nl, Digimedo.com en Alcohol-vrij.nl

2017-05-26
  • 3:31

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Golfers4golfers.nl vond het in de verkoop van een select assortiment golfproducten,
Digimedo.com in de ontwerpdrang van de creatieve mens en Alcohol-vrij.nl in wijnen waar je niet dronken van wordt.

Tekst: Edwin Feldmann

'A-merken zijn doodsbang voor internet'

Wat doe je als fanatieke golfer wanneer je het aanbod van online-golfwinkels te beperkt vindt? Dan zet je je eigen webwinkel op en ga je zelf golfartikelen verkopen. Dat is althans de belangrijkste drijfveer van Maurits Koster en Eduard de Wilde geweest om Golfers4golfers.nl te starten, een winkel met golfartikelen op internet. 'De huidige golfsites waren niet meer dan een grote digitale catalogus zonder advies welke producten wel en niet goed zijn. In dat gat zijn we dus gesprongen.'
Volgens De Wilde is de golfbranche erg ouderwets en nog helemaal niet aangepast aan de online-wereld. 'Dat biedt op dit moment veel kansen. Veel Nederlanders kopen hun spullen online in het buitenland en dat zou anders moeten kunnen.' Het duo wil zich niet als prijsvechter positioneren. 'Wij willen een select assortiment leveren van producten die je niet zo snel in de fysieke winkel tegenkomt.'

Niet serieus genomen
Die producten worden ingekocht bij de Nederlandse importeurs en in het buitenland. 'Dat is een hele opgave', erkent De Wilde. 'Als starter word je nog niet echt serieus genomen. Er wordt alleen geleverd bij vooruitbetaling. En de A-merken zijn doodsbang voor internet. Dus die willen niet leveren. Veel bedrijven hebben nog niet door dat internet niet per se gelijk staat aan prijsvechten.
Golfers4golfers.nl heeft begin december een ludieke Sinterklaasactie op poten gezet. Om meer bekendheid en bezoekers te krijgen, plaatste De Wilde eerder een filmpje op Youtube waarin is te zien hoe Sinterklaas spullen uit de webwinkel test. Dat heeft uitstekend gewerkt, stelt hij. Maar hij erkent ook dat er veel werk gaat zitten in de webwinkel. Zijn zakenpartner en hij bezorgen ook nog zelf de bestelde producten. 'Het is nu veel te duur om het uit te besteden. Pas wanneer je een beetje omzet hebt, ben je een interessante gesprekspartner. Dat geldt ook voor logistiek.'

Tweede baan
Mede daardoor is het voor de mensen achter de webwinkel een soort tweede baan. 'Het is nu al meer dan een hobby, maar we hebben geen idee waar het eindigt. Wij hopen hobby, interesse en een mogelijk interessant rendement met elkaar te combineren.'




Webwinkel voor creatieven
Digimedo.com is een webwinkel voor creatieven die voorwerpen met eigen ontwerpen willen bedrukken en verkopen. 'Mensen willen zich graag onderscheiden en dat kunnen ze doen door hun eigen digitale creaties te maken en eventueel te verkopen in hun persoonlijke Digimedo.com-winkel', licht woordvoerster Suzanna Ruis toe. 'Wij willen graag het ontwerptalent in Nederland aansporen om zich via Digimedo.com te profileren.'

De site is opgezet door zes ondernemers die een deel van hun tijd aan het bedrijf besteden. Inmiddels werken er ook twee mensen fulltime. Het bedrijf verdient z'n geld met de verkopen op de site. De verkopers betalen per verkocht artikel een commissie. Bovendien wordt 1 procent van de omzet verdeeld onder vier goede doelen. 'We willen graag ons steentje bijdragen om deze wereld een beetje mooier te maken', aldus Ruis.

Om meer bekendheid te krijgen wordt er online geadverteerd, gesponsord. Ook is Digimedo aanwezig op lifestyle-evenementen. Verder wordt de creatieve doelgroep direct benaderd via sociale-netwerksites en door contact te leggen met media- en designacademies. De makers van de site dromen ervan om in 2009 met een 'Dutch Digi Design tentoonstelling' in het Stedelijk Museum in Amsterdam te staan.









Alcoholvrij wijnassortiment
'Alcohol-vrij.nl is een aanvulling in ons wijnassortiment en komt tegemoet aan de wens van mensen die geen alcohol mogen of willen gebruiken', legt Robert-Jan Nederbragt van Beleefwijn.nu uit. Deze alcoholvrije wijnen passen volgens hem naadloos in de trend waarbij de nadruk ligt op gezonde, verse en lichte voeding. 'Wij zien trouwens de aandacht voor gezondheid en bewegen niet als tijdelijke trend. Vandaar dat wij daar een specifieke webwinkel voor hebben opgezet', aldus Nederbragt.

Nederbragt en zijn twee mede-initiatiefnemers besteden nu nog hun avonden en weekeinden aan de webwinkel. In die tijd bereiden ze de te verzenden orders voor zodat een professionele dienst deze kan bezorgen. Om meer klanten te krijgen, wordt er geld uitgetrokken om, naast Adwords en bannering, ook te doen aan offline-marketing, stelt Nederbragt. 'Offline delen we flyers uit en gaan we naar proeverijen.' Dat is één van de belangrijkste lessen die Nederbragt heeft geleerd. 'Denk niet alleen online! Kijk ook hoe je offline de consumenten kunt bereiken.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1 2008