Twinkle | Digital Commerce

'Eén op de vijf grote winkelketens heeft online winkel'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:06

vestigingenVan de Nederlandse winkeliers met meer dan tien vestigingen, heeft ruim 91 procent een eigen website. Minder dan één op de vijf winkelketens heeft ook een webwinkel. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Kega it nova onder 848 Nederlandse retailorganisaties met meer dan tien vestigingen.

Slechts 18 procent van de winkels heeft naast zijn offline winkel(s) ook een online winkel, zo vertelde directeur Ard van Leeuwen, directeur van Kega it nova, donderdag tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Van de winkels die ook online een vestiging hebben, is bijna 15 procent in Google slecht vindbaar. 28 Procent adverteert zelf via Google en iets meer dan een kwart is lid van de branchevereniging Thuiswinkel.org.

Van de winkels met een eigen website, bieden er 685 (88,5 procent) hun klanten de mogelijkheid om online het adres van de dichtstbijzijnde vestiging op te zoeken. Ongeveer één op de drie winkels met een website verstuurt een e-mailnieuwsbrief naar zijn klanten.

Volgens Van Leeuwen doen winkeliers er verstandig aan om hun online winkel als aparte vestiging te beschouwen. 'Stel ook een vestigingsmanager aan voor het web die zich helemaal daaraan kan wijden', luidt het advies van Van Leeuwen.