De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft bij de Reclame Code Commissie (RCC) een aanklacht ingediend tegen de website Wijnvoordeel. In de aanklacht schrijft directeur Ir. W.E. van Dalen: 'Wijnvoordeel adverteert op haar site met "gratis wijnpakketten" die iedereen ontvangt bij het aanmelden van 10 nieuwe mensen op de gratis nieuwsbrief van Wijnvoordeel'. Volgens de STAP is dit in strijd met artikel 20 uit de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. STAP verzoekt de RCC een strenge sanctie op te leggen, zoals een geldboete.
'Als deze aanklacht terecht is, zou dat betekenen dat alle bedrijven die relatiegeschenken weggeven met daarin een fles wijn in overtreding zijn', reageert directeur Tulner van Wijnvoordeel 'Daarnaast krijgt heel Nederland voortaan een fles appelsap in hun kerstpakket in plaats van een lekkere fles wijn. Deze aanklacht is in één woord bespottelijk'. Eerder dit jaar diende STAP en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) ook al een klacht in over het te goedkoop verkopen van wijn door Wijnvoordeel.
De Reclame Code Commissie doet op 13 november 2007 uitspraak
Bepottelijk? Vanuit de 'normale' webhandel geredeneerd wel, maar aan alcohol verkopen zit terecht ! een stengere regelgeving vast. Maar een beetje gezeur is het wel, van die autoriteiten. En maar achteraf reageren, in plaats van duidelijke WEBafspraken VOORAF te maken. Beetje makkelijk: eerst kijken wat de ondernemers doen en dan achteraf verbieden. Zie ook http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=10098
En dan nog wat, schiet me net te binnen: Varilux heeft in het hele land al enige tijd een actie lopen waarbij er wijn weggegeven wordt indien er een bril-met-Variluxglazen is gekocht. Hier horen we STAP en de Reclame Code Cie niet over. Als ik Wijnvoordeel.nl moet geloven, en dat begein ik nu zo langzamerhand te doen, komt dat omdat die Varilux-actie gebeurt met een 'reguliere' wijnhandelaar: uit het old boys netwerk zeg maar.
Wel weer goede reclame voor wijnvoordeel deze stap van STAP
Ik ben heel benieuwd wat er bij die stichtingen achter de schermen gebeurd want ik kan me niet voorstellen dat ze hier vanuit de doelstelling van die stichtingen werkelijk bezwaar tegen zouden hebben. De reguliere voordeel-drankboer op de hoek zal toch zeker een ernstiger probleem zijn voor alcoholverslaafden dan een webhandelaar. Bovendien stimuleert een dergelijke actie niet het drankgebruik; het is slechts een wervingsactie. Waarom zou de klant die deze gratis wijn krijgt meer gaan drinken en waarom zou de klant die voortaan bij wijnvoordeel zijn/haar boodschappen doet i.p.v. op de hoek meer gaan drinken? Meer drinken en alcoholisme heeft niets met de prijs van een fles wijn te maken. Werkelijk absurd!
Gemeten naar het gedrag van de heer van Dalen is te concludren dat STAP een merkwaardige vete is gestart en haar verlies in vorige aanklachten niet wil accepteren. Zou houden we elkaar lekker bezig. Volgens mij heeft van Dalen beter werk te doen. Tulner (René) succes! Dat het consumenten belang indeze voor wijnvoordeel volledig tot haar recht komt via de uitsporaak van de RCC. Indien de uitspraak niet positief is, dan klopt onze wetgeving niet.
Wat dachten we hiervan? http://www.tjaarda.nl/nl/Restaurant/Een%20jaar%20lang%20gratis%20wijn.html